Overslaan en naar de inhoud gaan

Taboes vragen om voorzichtige reclame

Er zijn van die producten waar we zomaar niet over praten. Hoe moet je daar dan voor adverteren? Voorzichtig, maar niet té.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Engeland heeft de naam een preutse natie te zijn, en dat is niet onterecht. Kijk maar naar de reclame. Tot 1989 was het verboden op de Engelse tv reclame te maken voor zo’n alledaags product als maandverband. Nadat er eenmaal groen licht gegeven werd, waren de reclame aanvankelijk nogal omzichtig, en de eerste commercials lieten weinig meer zien dan vrouwen die met elkaar spraken over dit heikele onderwerp.

related partner content for mobile comes here

Pas de laatste jaren wordt de reclame voor tampons en verwante producten rondom de menstruatie wat brutaler. Maar omzichtigheid in beeld en taalgebruik blijft geboden. Dat geldt niet alleen voor maandverband, maar ook op voor andere lichaamsgerelateerde producten die met taboes zijn omgeven. De meeste adverteerders beseffen dat. Ze weten dat ze, als ze te ver gaan, een reprimande van de toezichthoudende instanties én klachten van consumenten riskeren.

Maar reclame die te braaf is, wordt al gauw oubollig. Daarom is het raadzaam om te zoeken naar de grenzen van wat toelaatbaar is. Humor kan daarbij helpen. Zo verscheen er onlangs een advertentie van Durex waarop een man te zien was die achtervolgd werd door figuurtjes die spermacellen moesten voorstellen. Een typisch voorbeeld van tongue-in-cheek reclame, waar niemand zich aan kan storen.

< SIZE=1>Bron: Marketing week<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in