STAP kapittelt nieuwe alcohol slogan
Hierover zijn minister Hoogervorst van VWS en de alcoholproducenten, die zijn verenigd in de het zelfregulerings-instantie STIVA, het eens geworden. De slogan is vanaf begin april te zien onder de commercials voor zwakalcoholhoudende dranken, waarvoor een wettelijke leeftijdsgrens van 16 jaar bestaat. Tegelijkertijd gaat de webportal online, die via links toegang verleent tot relevante informatie voor jongeren, ouders en opvoeders. De slogan vervangt voor een deel de zeer bekende slogan “Geniet, maar drink met mate”?, die te zien zal blijven onder de commercials voor sterke drank.
Met het invoeren van de nieuwe slogan geeft de alcoholbranche uitvoering aan de afspraken, die zij vorig jaar met de VWS-minister heeft gemaakt over het bestrijden van het drinken onder de 16 jaar. Slogan en webportal maken deel uit van een bredere aanpak, gericht op verstrekkers, ouders en jongeren. De alcoholbranche, preventie-instellingen en overheid willen bereiken dat niet drinken onder de 16 jaar weer de maatschappelijke norm wordt.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisIn reactie op de lancering kapittelt de Stichting Alcoholpreventie, STAP, de slogan in een persbericht als ‘dubieus’. STAP is van mening dat de tekst van de slogan het alcoholgebruik voor kinderen juist spannender en aantrekkelijker maakt. Van Dalen, directeur STAP: "De alcoholindustrie speelt hoog spel met het introduceren van deze dubieuze slogan. Het lijkt een verkapte vorm van reclame. Het is zeer teleurstellend en ik begrijp ook niet dat Minister Hoogervorst van VWS met de keuze van deze slogan heeft ingestemd."
STAP brengt de lancering van de nieuwe slogan in verband met de lobby-inspanningen van de alcoholbranche, die ertoe leidde dat Minister Hoogervorst vorig jaar zijn voorstel introk om alcoholreclame op tv, radio en bioscoop tot 21.00 uur `s avonds te verbieden. STAP: “Door een effectieve lobby van de alcoholbranche en een onwillige Tweede Kamer zag Hoogervorst van zijn plannen af. Zijn voorstel om de accijns op de populaire mixdrankjes te verhogen met 60 cent per flesje redde het ook niet. De accijns op gedistilleerde dranken en mixdranken werd per 1 januari 2006 zelfs met zo’n 15% verlaagd. De alcoholindustrie zegde toe als alternatief de reclameregels aan te scherpen en een educatieve slogan aan alcoholreclame toe te voegen.”?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid