Overslaan en naar de inhoud gaan

SAP InnoJam wedstrijd voor AkzoNobel app

In een wedstrijd die SAP heeft uitgeschreven, genaamd InnoJam 2013, zijn meerdere teams aan de slag gegaan met het bedenken en ontwikkelen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

[PERSBERICHT]

related partner content for mobile comes here

SAP InnoJam is een evenement waarbij een groep gedreven ontwikkelaars, vertegenwoordigers uit de business en studenten dertig uur bijeen zijn. In deze tijd bouwen ze aan een werkende oplossing voor een praktisch probleem. In dit geval ging het om een aantal uitdagingen die AkzoNobel heeft opgegeven. Zo bleek tijdens de uitleg van het concern dat de bestuurders niet het volste vertrouwen hebben in de cijfers waarmee zij tijdens vergaderingen werken. Het winnende team heeft dan ook een oplossing bedacht om de directieleden inzicht te geven in de actuele stand van zaken binnen het concern.

De oplossing bestaat uit een app die, dankzij de in-memory database SAP HANA, alle cijfers consolideert – verdeeld over de bedrijfseenheden Paints, Chemicals en Coatings. Dit gebeurt dusdanig snel dat de cijfers vrijwel per direct beschikbaar zijn. Procesmatig heeft het team aangegeven dat verantwoordelijke business managers eerst goedkeuring geven aan de cijfers, waarna ze op een tablet zichtbaar zijn in een grafiek. Het team heeft gekozen voor zes Key Performance Indicators (KPI’s) wereldwijd: ROI (Return On Investment), ROS (Return On Sales), veiligheid, cashflow, CO2 (in verband met emissiehandel) en ecoproductie (doelstellingen op het gebied van duurzaamheid).

Het team dat de tweede prijs heeft gewonnen, heeft een oplossing bedacht om duidelijk inzicht te krijgen in de klachten die klanten hebben over de producten van AkzoNobel. De ontwikkelde tool verzamelt informatie uit meerdere kanalen, waaronder social media. Op kernbegrippen als ‘te laat geleverd’ of ‘deksel te vast’ is het mogelijk alle bevindingen te analyseren. Dit team is gestart met vaststellen wie de klant is van de onderneming. Het systeem is uit te breiden met koppelingen naar bijvoorbeeld het HTM- en het CRM-systeem om de analyses completer te maken.

Bij het samenstellen van de teams is heel bewust gekozen voor een mix van softwareontwikkelaars en business-mensen, omdat elke sessie begint met ‘Design Thinking’: een methode om in een multidisciplinair team verrassende inzichten te krijgen. Het was voor de eerste keer dat er ook studenten aan hebben deelgenomen. Zij waren afkomstig van Fontys Hogeschool en de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Met zestig deelnemers was dit de grootste InnoJam ooit in Nederland. De deelnemers gebruiken voor hun oplossingen de nieuwste technologieën die SAP beschikbaar heeft. De jury bestond dit jaar uit voorzitter Pieter Schoehuijs, CIO bij AkzoNobel, Rob van der Marck, directeur VNSG en Ria van Waes, Director Information Management bij AkzoNobel.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in