Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclame Vijfde Wiel misleidend

Reclame van Vijfde Wiel voor scootmobielen is volgens de Reclame Code Commissie misleidend en geeft onderzoeksgegevens onjuist weer.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het gaat om een advertentie die in twee versies (een oude en een nieuwe) in verschillende bladen is geplaatst. De advertenties beginnen steeds met de kop: 'Waarschuwing voor scootmobielers!' gevolgd door mededelingen over het aantal scootmobielrijders dat in ziekenhuizen is behandeld en de toename van het aantal ongelukken.

related partner content for mobile comes here

De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat de advertenties door hun in­houd en context suggereren dat scootmobie­len met drie of vier wielen gevaarlijk zijn en ook steeds gevaarlijker worden doordat zij kunnen omvallen. De RCC vindt dat 'te ongenuanceerd en ook cijfermatig onjuist' waardoor een onjuist beeld wordt geschetst van de veiligheid van scoot­mo­bielen met drie of vier wielen. Uit het rapport van de Stichting Consument en Vei­ligheid waarop de advertentie is gebaseerd, blijkt niet bij hoeveel ongevallen met een scootmobiel sprake was van het daadwerkelijk omvallen van de scootmobiel doordat deze slechts drie of vier wielen heeft in plaats van vijf.

Verder vindt de Commissie dat Vijfde Wiel zonder te rechtvaardigen redenen appelleert aan mogelijke angst­gevoelens onder de gebruikers van een scootmobiel. 'Nu sprake is van een kwetsbare doelgroep die op een zeer alarmerende en indringende wijze wordt benaderd, ziet de Commissie aanleiding de uitspraak onder de aandacht van een breed publiek te brengen.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in