Overslaan en naar de inhoud gaan

Peuters weten al of een merk cool is

Tweejarige peuters hebben al hun favoriete merken en kunnen hun voorkeuren ook al overtuigend aan hun ouders duidelijk maken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat staat in het ‘Doelgroepenrapport een- tot vijftienjarigen’ van Sanoma Uitgevers dat deze week is verschenen en waaruit dagblad Trouw citeert. Het rapport is bedoeld om adverteerders en marketeers er hun voordeel mee te laten doen: als je weet wat er onder kinderen en jongeren speelt, slaag je er nog beter in hen te bereiken.Zo zouden peuters na hun derde verjaardag volgens de marktonderzoekers zelfs al in staat moeten zijn het imago van een merk te herkennen. Wel is het lastig dat diezelfde peuters zeer beïnvloedbaar zijn en dat hun voorkeur snel wisselt. McDonald’s wordt als voorbeeld genoemd van een merk dat veel tweejarigen al kennen: de ‘M’ zou ook de eerste letter zijn die deze kinderen kunnen schrijven.Uitgever Sanoma verzamelde in het boekje allerlei trends en weetjes over een- tot vijftienjarigen. Een doelgroep die steeds vaker apart benoemd wordt, zijn de tweens: kinderen tussen de negen en vijftien jaar, die veel te besteden hebben en zeer merkgevoelig zijn. Hun invloed op ‘gezinsbeslissingen’ is groot. Zo heeft een kwart van de dertien- tot vijftienjarigen inspraak bij de aanschaf van een nieuwe auto, 28 procent beslist mee over een nieuwe tv en 51 procent bepaalt mede wat er ‘s avonds gegeten wordt.Ook de strategieën die kinderen gebruiken om hun ouders over te halen een bepaald product te kopen (zoals pakken, vragen, kijken), zijn onderzocht. Onderzoekers van de universiteit van Amsterdam deden een observatiestudie in supermarkten en speelgoedwinkels en kwamen tot de conclusie dat er rond zo’n aanschaf eigenlijk opvallend weinig conflicten ontstaan. ´Er is een echte onderhandelingscultuur; ouders en kinderen overleggen en nemen samen een beslissing.’

related partner content for mobile comes here

Dit rapport is verkrijgbaar via de ,ISBN 90 13 01835 1.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in