Peuters weten al of een merk cool is
Dat staat in het ‘Doelgroepenrapport een- tot vijftienjarigen’ van Sanoma Uitgevers dat deze week is verschenen en waaruit dagblad Trouw citeert. Het rapport is bedoeld om adverteerders en marketeers er hun voordeel mee te laten doen: als je weet wat er onder kinderen en jongeren speelt, slaag je er nog beter in hen te bereiken.Zo zouden peuters na hun derde verjaardag volgens de marktonderzoekers zelfs al in staat moeten zijn het imago van een merk te herkennen. Wel is het lastig dat diezelfde peuters zeer beïnvloedbaar zijn en dat hun voorkeur snel wisselt. McDonald’s wordt als voorbeeld genoemd van een merk dat veel tweejarigen al kennen: de ‘M’ zou ook de eerste letter zijn die deze kinderen kunnen schrijven.Uitgever Sanoma verzamelde in het boekje allerlei trends en weetjes over een- tot vijftienjarigen. Een doelgroep die steeds vaker apart benoemd wordt, zijn de tweens: kinderen tussen de negen en vijftien jaar, die veel te besteden hebben en zeer merkgevoelig zijn. Hun invloed op ‘gezinsbeslissingen’ is groot. Zo heeft een kwart van de dertien- tot vijftienjarigen inspraak bij de aanschaf van een nieuwe auto, 28 procent beslist mee over een nieuwe tv en 51 procent bepaalt mede wat er ‘s avonds gegeten wordt.Ook de strategieën die kinderen gebruiken om hun ouders over te halen een bepaald product te kopen (zoals pakken, vragen, kijken), zijn onderzocht. Onderzoekers van de universiteit van Amsterdam deden een observatiestudie in supermarkten en speelgoedwinkels en kwamen tot de conclusie dat er rond zo’n aanschaf eigenlijk opvallend weinig conflicten ontstaan. ´Er is een echte onderhandelingscultuur; ouders en kinderen overleggen en nemen samen een beslissing.’
Dit rapport is verkrijgbaar via de Adformatie Shop,ISBN 90 13 01835 1.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid