Overslaan en naar de inhoud gaan

Pas op met responsive design

Hoe ga je om met content voor verschillende mobiele devices? Een populaire technische oplossing is responsive design. De vraag is echter,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

[Chris de Groot]
Om the beginnen een korte uitleg van het begrip "responsive design"; wat is dit eigenlijk? Responsive design gaat uit van het idee dat er één centraal beheerde hoeveelheid content is, dat aan verschillende gebruikersgroepen gepresenteerd wordt waarbij de techniek ervoor zorgt dat de content automatisch aangepast wordt aan het device dat gebruikt wordt. De standaard uitspraak van een aanhanger van responsive design is: "voor een gebruiker moet het geen verschil maken welk device zij/hij gebruikt". Dus u plaatst een artikel op uw website en de techniek zorgt ervoor dat het artikel ook goed leesbaar is op een mobiele telefoon waarbij design en tekst automatisch goed opgemaakt wordt.

related partner content for mobile comes here

Mobiel is vaak het containerbegrip voor mobiele telefonie en tablet gebruik en dit is wat mij betreft een verkeerde start. Een mobiele telefoon wordt veel onder weg gebruikt om momenten van "wachten" te vullen. Gedacht kan worden aan de file, een paar minuten voordat een afspraak begint, maar ook bij gebrek aan tablet of laptop. De mobiele telefoon wordt over de wereld voor verschillende doeleinden gebruikt, naast bellen zijn in Azië zijn games populair terwijl in Nederland een nadruk ligt op mail, sms en internet. Tablets worden veel bewuster gebruikt en kunnen gezien worden als vervanger van de traditionele desktop computer. Veel mensen bezitten voor werk en/of studie een laptop en er zijn steeds meer huishoudens waar de desktop vervangen wordt door een tablet. Dit jaar zullen er meer tablets verkocht worden dan desktops (IDC Research, maart 2013) waarbij IDC voorspelt dat de tablet in 2014 de het laptop gebruik zal verslaan. De marketingtheorie leert ons dat iedere situatie een eigen boodschap nodig heeft die afgestemd is op die situatie en bij mobiele gebruikers is deze regel erg belangrijk.

Hoe ga je om met content voor verschillende mobiele devices? Met behulp van responsieve design kun je een standaard website automatisch in een mobiele website omzetten. Levert dit echter het gewenste resultaat? Het antwoord is vaak: nee. Het verhaal dat je met responsieve design via "een druk op de knop" alle devices kunt bedienen is een fabeltje; responsieve design is complex en kostbaar. Zo complex en kostbaar dat veel projecten eindigen in een verliesgevend traject. Is het echt nodig dat alle web content via een mobiele telefoon beschikbaar is? Mijn antwoord: nee, dit is vaak zelfs niet wenselijk. Een registratie formulier invullen via mobiele telefonie werkt slecht; hierbij kan social media helpen want de meeste mobiele gebruikers zijn altijd "sociaal ingelogd". En een 360 graden view van een product op een mobiele telefoon, is dat echt nodig en is dit bruikbaar?

Mijn conclusie is dat je op moet passen met responsive design. Het begint "ouderwets" met een visie, doelstellingen en een strategie in dit geval voor mobiele telefonie en voor tablets gescheiden. Een ouderwetse start maar verlies niet de mogelijkheden van de nieuwe technologie uit het oog. Een mobiele device heeft veel functies die door marketeers vaak niet gebruikt worden, denk bij mobiele telefonie bijvoorbeeld eens aan sms.

Responsive design, geniet maar gebruik met mate.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in