Pas op met responsive design
[Chris de Groot]
Om the beginnen een korte uitleg van het begrip "responsive design"; wat is dit eigenlijk? Responsive design gaat uit van het idee dat er één centraal beheerde hoeveelheid content is, dat aan verschillende gebruikersgroepen gepresenteerd wordt waarbij de techniek ervoor zorgt dat de content automatisch aangepast wordt aan het device dat gebruikt wordt. De standaard uitspraak van een aanhanger van responsive design is: "voor een gebruiker moet het geen verschil maken welk device zij/hij gebruikt". Dus u plaatst een artikel op uw website en de techniek zorgt ervoor dat het artikel ook goed leesbaar is op een mobiele telefoon waarbij design en tekst automatisch goed opgemaakt wordt.
Mobiel is vaak het containerbegrip voor mobiele telefonie en tablet gebruik en dit is wat mij betreft een verkeerde start. Een mobiele telefoon wordt veel onder weg gebruikt om momenten van "wachten" te vullen. Gedacht kan worden aan de file, een paar minuten voordat een afspraak begint, maar ook bij gebrek aan tablet of laptop. De mobiele telefoon wordt over de wereld voor verschillende doeleinden gebruikt, naast bellen zijn in Azië zijn games populair terwijl in Nederland een nadruk ligt op mail, sms en internet. Tablets worden veel bewuster gebruikt en kunnen gezien worden als vervanger van de traditionele desktop computer. Veel mensen bezitten voor werk en/of studie een laptop en er zijn steeds meer huishoudens waar de desktop vervangen wordt door een tablet. Dit jaar zullen er meer tablets verkocht worden dan desktops (IDC Research, maart 2013) waarbij IDC voorspelt dat de tablet in 2014 de het laptop gebruik zal verslaan. De marketingtheorie leert ons dat iedere situatie een eigen boodschap nodig heeft die afgestemd is op die situatie en bij mobiele gebruikers is deze regel erg belangrijk.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaHoe ga je om met content voor verschillende mobiele devices? Met behulp van responsieve design kun je een standaard website automatisch in een mobiele website omzetten. Levert dit echter het gewenste resultaat? Het antwoord is vaak: nee. Het verhaal dat je met responsieve design via "een druk op de knop" alle devices kunt bedienen is een fabeltje; responsieve design is complex en kostbaar. Zo complex en kostbaar dat veel projecten eindigen in een verliesgevend traject. Is het echt nodig dat alle web content via een mobiele telefoon beschikbaar is? Mijn antwoord: nee, dit is vaak zelfs niet wenselijk. Een registratie formulier invullen via mobiele telefonie werkt slecht; hierbij kan social media helpen want de meeste mobiele gebruikers zijn altijd "sociaal ingelogd". En een 360 graden view van een product op een mobiele telefoon, is dat echt nodig en is dit bruikbaar?
Mijn conclusie is dat je op moet passen met responsive design. Het begint "ouderwets" met een visie, doelstellingen en een strategie in dit geval voor mobiele telefonie en voor tablets gescheiden. Een ouderwetse start maar verlies niet de mogelijkheden van de nieuwe technologie uit het oog. Een mobiele device heeft veel functies die door marketeers vaak niet gebruikt worden, denk bij mobiele telefonie bijvoorbeeld eens aan sms.
Responsive design, geniet maar gebruik met mate.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid