Overslaan en naar de inhoud gaan

HDC Media 'eindelijk' over op tabloid

De regionale titels van HDC Media gaan volgende week zaterdag – zo ongeveer als laatste in Nederland – over op tabloidformaat.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Alle negentien edities die HDC Media verspreidt in Noord- en Zuid-Holland, verschijnen vanaf 13 april op het compacte tabloidformaat. Het gaat om ruim tweehonderdduizend kranten, verdeeld over negentien edities (w.o. Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, De Gooi- en Eemlander, Leidsch Dagblad en IJmuider Courant).

related partner content for mobile comes here

HDC Media is daarmee rijkelijk laat, landelijk gezien is er alleen nog het eveneens tot TMG behorende dagblad De Telegraaf dat vasthoudt aan het broadsheet-formaat. Tenminste, voor zolang het duurt. HDC Media-directeur Tim Klein acht de kans dat De Telegraaf het voorbeeld van het regionale uitgeefbedrijf zal volgen, allerminst denkbeeldig. ‘Al zal dat,’ voegt hij toe: ‘nog wel even duren. Want voor zover ik weet heeft de directie hierover nog geen besluit genomen.’

De late overstap naar tabloid is niet per se nadelig, vindt de HDC-directeur. Hij merkt op dat HDC Media hierdoor in de gelegenheid was om te profiteren van ervaringen bij andere kranten. ‘Een van de lessen die we hieruit trokken, is dat je lezers en adverteerders niet van de krant moet vervreemden. Dat is waarom we hebben gekozen voor stapsgewijs doorvoeren van veranderingen.’

Dit ‘leereffect’ was echter niet de hoofdreden voor de late overstap. Dat was, verklaart Klein, ‘de uitdrukkelijke wens om adverteerders in de nieuwe krant op alle pagina’s full-colour te kunnen bieden’. En omdat er geen ruimte was voor de aanschaf van een nieuwe drukpers en er ook nog eens aanpassingen nodig waren vanwege het nieuwe formaat, moest een en ander eerst worden ‘verbouwd’.

De wens van de adverteerder is op meer punten doorslaggevend. Zo staan advertenties in de nieuwe formule standaard op redactiepagina’s. Ook kondigt Klein aan dat er meer aandacht komt voor, wat hij noemt, ‘doelgroepgericht adverteren’. Concreet wil dit zeggen dat de titels van HDC Media op vaste dagen van de week aandacht aan specifieke onderwerpen en thema’s besteden. ‘We hebben daartoe uit onderzoek de wensen van adverteerders in kaart gebracht.’

De mogelijke redactionele integratie van HDC Media binnen TMG, wat anderhalf jaar geleden nog tot veel rumoer leidde, is inmiddels van de baan. Voor zover er sprake is van integratie, blijft die beperkt tot HDC Media en de huis-aan-huis kranten van de Holland Combinatie. Die worden samengevoegd in een vennootschap die alle lokale en regionale printtitels aanstuurt. De formalisering van deze samenwerking moet deze zomer plaatsvinden.

Metdie integratie is het werk aan de kranten voorlopig afgerond. Ondertussen wordt er ook gesleuteld aan de online propositie. In navolging van onder meer de Wegener kranten en Financieel Dagblad, wil ook HDC Media laten betalen voor nieuws. Klein kondigt aan dat binnenkort een proef begint in Haarlem. Een deel van de artikelen verdwijnt achter een betaalmuur. De bedoeling is dat de lezer voor ‘kwalitatief regionaal nieuws’ een nog te bepalen bedrag gaat betalen.

Bekijk een voorproefje van de nieuwe krant.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in