Een ‘Mark Zuckerbergje’ in Nederland
De operational manager van *bliep is 16, de sponsoring wordt geregeld door een 17-jarige, de brandmanager is al 18. Zij hebben *bliep bedacht, vormgegeven, in de markt gezet en bepalen wat het bedrijf doet. En wat het vooral niet moet doen. Omdat ‘jong’ geen label is, maar echt in het dna zit, maakt deze start-up radicaal andere keuzes in organisatie, propositie en marketing dan concurrerende telefonieaanbieders.
Tijdens het Identiteitscongres van 26 maart vertelt medeoprichter Joost van der Plas hoe hij als marketeer bij Hyves Mobile in 2011 een nieuw mobiel product wilde toetsen aan de doelgroep en een groepje scholieren van twaalf tot achttien jaar uitnodigde. Zij lachten hem uit: echt een product dat is bedacht door dertigers. ‘Hoe konden wij er zo naast zitten? Jongeren wantrouwen telecombedrijven. Ze krijgen rekeningen van 700 euro voor pingen in het buitenland terwijl ze dachten dat het gratis was. De lettertjes in tv-spots zijn zo klein dat de voorwaarden zelfs met een bionisch oog niet te lezen zijn.’
Wat is *bliep?
Kortom, Van der Plas besloot de wens en visie van jongeren centraal te stellen en vroeg zes jongeren een eigen mobiele operator te bedenken. Zo vallen identiteit en merk samen. Dat werd *bliep:een prepaid mobiele provider zonder kleine lettertjes. ‘Bliep’ is het geluid van een binnenkomend berichtje, de asterisk geeft aan dat niets wordt verborgen achter een *. USP: ‘de hele dag online voor een halve euro’. Elke dag kunnen ze hun dagtarief instellen via een app met drie knoppen: 0 cent voor alleen gebeld worden (bellen kost 0,25 euro per minuut, 50 cent voor de hele dag onbeperkt sms-en, internetten en pingen(bellen kost 0,25 per minuut) of 1 euro voor dat en een sneller internet. Dat gaat af van hun prepaid simkaart. Verder niets. O ja, een knop ‘delen’. Daarmee kun je een vriend een beltegoed van 50 cent geven zodat hij ook mee kan doen.
Op de simkaartverpakking staan geen blije mensen, maar gewoon mooie foto’s gemaakt door Thomas Smolders, een fotograaf van 17, ook uit het netwerk van de jongeren. ‘Binnen een dag had ik 35 portfolio’s binnen: it’s a tribe, not a company.’
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
15-jarige verzint lancering
Het nieuwe merk is gelanceerd op twitter op initiatief van een knul van 15 die apps maakt voor Apple. Hij stelde voor om alle grote accounts te vragen een week lang een ‘bliep’ op hun avatar te zetten – die accounts worden immers grotendeels beheerd door tieners die dat best een goed plan vonden. Binnen een week had *bliep een bereik van 2,5 miljoen volgers tegen lagere kosten dan een advertentie in Adformatie.
De helpdesk wordt eveneens bemand door jongeren, ’s avonds en in de pauze vanaf het schoolplein. ‘Onze beste bliepexpert is een meisje.’ Inmiddels werken 50 jongeren bij en voor *bliep, zij krijgen ‘serieus geld’ betaald. Ook de Raad van Commissarissen wordt gevormd door jongeren. Toptalenten volgens Van der Plas: ‘de nieuwe ‘Mark Zuckerbergjes’ van Nederland. En talent trekt talent aan, dat gaat haast vanzelf.’
Zou een initiatief als dit ook kunnen werken binnen een grote organisatie als KPN, wil iemand uit de zaal weten. Ze zijn begonnen als onderdeel van Hyves bij de Telegraaf Media Groep, op 1 januari zijn Jochem Wieringa en hij verzelfstandigd via een management buy-out. ‘We namen een vrijgevochten positie in binnen een van de grootste uitgeverijen van Nederland. Maar we schopten aan tegen onze grootste concurrenten – die waren ook de grootste klanten bij TMG, dat was niet zo handig. We wilden meer zelfstandigheid en vrijheid. En zo zijn we geloofwaardiger.’
Door Johanna Muis
Meer over deze casus verschijnt half april 2013 op de Communicatie Desk.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid