Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlands bureau maakt ontwerp voor zelfrijdende auto van Volkswagen

Khanna \ Reidinga helpt Volkswagen zijn toekomstvisie op mobiliteit vorm te geven
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dit is Sedric, de eerste zelfrijdende auto van Volkswagen Group. De naam, het logo en de identiteit van de auto zijn ontworpen door het Amsterdamse bureau Khanna \ Reidinga. Je ziet deze auto nog niet op de weg: het is een concept waarmee Volkswagen zijn toekomstvisie op mobiliteit laat zien.

related partner content for mobile comes here

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

De auto rijdt volledig op basis van kunstmatige intelligentie: de meest geavanceerde vorm van autonoom rijden op dit moment. Hij heeft geen chauffeur, stuur of pedalen. De ontwerpers vertellen dat het niet echt een auto is, meer ‘een soort huiskamer of lounge’.

Volledig autonoom

De auto is dan ook huiselijk ingericht, met planten en bloemen die de lucht filteren. Het is niet de bedoeling dat de auto eigendom wordt van één persoon. In de toekomst denkt Volkswagen dat er meerdere Sedrics rondrijden in een stad. Als inwoner kun je via een knop of met je stem een Sedric oproepen. De auto komt dan zelf naar je toe.

Als je in de auto zit, kun je met Sedric praten. Je kunt gezellig kletsen of nuttige informatie vragen over routes, aankomsttijden of een tussenstop bij de supermarkt.

Het ontwerp

De naam Sedric komt van Self (SE) Driving (DRI) en CAR (C). Maarten Versteege van Khanna \ Reidinga vertelt: ‘Het moest een simpele naam zijn die past bij het minimalistische ontwerp van de auto en tegelijkertijd vertrouwen uitstraalt. Deze naam is ook afgeleid van Cedric, de eerste koning van Wessex (red. het oude Groot-Brittanië).’

Ook het logo is minimalistisch. ‘Dit logo past zowel bij de conceptuele aanpak als het geweldige ontwerp van de auto. Geen poespas. De auto is een weldoordachte knipoog naar de toekomst.’

Eerder werk

Khanna \ Reidinga werkte eerder voor Volkswagen. Het bureau bedacht de naam en identiteit van MOIA, de mobiliteitsservice van Volkswagen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in