Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer bedrijven voedingsindustrie de fout in met kinderreclame

In vergelijking met vorig jaar waren twee keer zoveel bedrijven in overtreding.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dat blijkt uit het rapport van de Stichting Reclame Code in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

related partner content for mobile comes here

In 2015 hielden zich nog 13 bedrijven niet aan het verbod op kinderreclame voor voeding. Dit jaar zijn dat er 26. In het rapport worden merken als Kellogg&;s,  Dr. Oetker, Burger King, Honig, King en Capri Sun genoemd.

Lees

welke merken aan de &;wall of shame&; werden gehangen omdat ze te ver gingen met kinderreclame.

;wall of shame&

; werden gehangen omdat ze te ver gingen met kinderreclame.

; werden gehangen omdat ze te ver gingen met kinderreclame.

 

Vooral online waren &;foute&; advertenties te zien. Bij vloggers werden geen overtredingen gesignaleerd terwijl die onlangs wel onder vuur kwamen te liggen. Op tv waren er vijf reclames gericht op kinderen van 7 tot en met 12 jaar voor producten die niet aan de voedingskundige criteria voldoen.

Maatregelen
FNLI vindt het Opvallend is dat een aanzienlijk deel van de overtredingen rond kinderwebsites gevonden werd in reclames voor producten die niet snel als kinderproducten worden gezien, waaronder sauzen en maaltijdmixen. &;Er lijkt een gebrek aan bewustwording te bestaan dat de regels álle voedingsmiddelen betreffen&;, zegt Philip den Ouden, directeur FNLI. &;Hier is voor de FNLI nog veel werk aan de winkel. Wij zullen, in samenwerking met andere adverteerdersorganisaties zoals de BVA, ons nog meer moeten inspannen om onze leden, maar ook supermarkten, horecabedrijven en media-inkoopbureaus, effectief te informeren over onze eigen regels.&;
 
De overheid hoeft wat hem betreft niet in te grijpen. &;De proactieve jaarlijkse monitoring blijft voor ons een belangrijk instrument om de naleving in kaart te brengen. Zo kunnen we ons snel concentreren op de punten waarop verbetering nodig is. Levensmiddelenproducenten nemen zo zelf het voortouw elkaar erop aan te spreken wanneer er niet aan de regels wordt voldaan. De FNLI heeft de bedrijven die in de monitoring genoemd worden hier inmiddels op gewezen.&;

De meesten hebben volgens Den Ouden de uitingen die in overtreding waren direct teruggetrokken en zeggen toe de nodige maatregelen te nemen, samen met hun mediabureaus.
 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in