Overslaan en naar de inhoud gaan

Linda Duits: ‘Een verbod op kidsmarketing is duidelijk en effectief’

Met een verbod gaat een belangrijk signaal uit, meent de communicatiewetenschapper.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

We vroegen Linda Duits, sociaal wetenschapper en gespecialiseerd in populaire en jongerencultuur, of ze het eens is met de oproep van een alliantie van 10 organisaties en 3 wetenschappers om kidsmarketing in Nederland wettelijk aan banden te leggen en het niet aan de industrie zelf over te laten ). 

related partner content for mobile comes here

Linda Duits is van mening dat mediawijsheid en/of reclamewijsheid van jongeren in ieder geval geen oplossing is.

‘Ik heb een doctoraat in de communicatiewetenschap en ben dus uiterst mediawijs. Maar ook ik ben ontvankelijk voor reclame&;, zegt ze.

‘Het gaat om de fundamentele vraag: vinden we het juist dat kinderen als consumenten worden aangesproken met marketing? Als het antwoord daarop nee is, dan is weerbaar maken een omslachtige oplossing.

‘Een verbod is duidelijk en effectief. Als het antwoord ja is, dan is zelfregulering niet nodig.&;

Ontwijken

Bedrijven ontwijken deze vraag uit angst voor wetgeving, meent Duits. &;Tegelijk dragen ze wel reclamewijsheid als een oplossing aan. Dat is hypocriet en inconsistent.&;

Niet acceptabel

‘Met een verbod gaat een belangrijk signaal uit, zegt Duits: we vinden het direct marketen op kinderen niet acceptabel.

&;Dat is zeker een manier om kinderen te behoeden slecht te eten.

‘Kinderen zijn meer en meer mede-beslissingsnemers geworden: zij hebben invloed gekregen op wat er gekocht en dus gegeten wordt in een huishouden. Dat is ook de reden waarom kidsmarketing bestaat: producenten weten dit en handelen daarnaar.

‘Producenten omzeilen zo de opvoeding van ouders en maken het ouders die het goed willen doen erg lastig.&;

Effectiviteit miskennen

De communicatieweteschapper meent dat zeggen dat het de taak van de ouders is, de effectiviteit van de eigen reclames miskent.

‘Daarmee is het oneigenlijk de verantwoordelijkheid alleen bij ouders neer te leggen: je moet als ouder sterk in je schoenen staan wil je op kunnen boksen tegen dermate geavanceerde kidsmarketing.&;

Geavanceerde marketing

Ze noemt het geavanceerde marketing, van slimme producenten die miljoenen besteden aan effectief targeten.

&;Het gaat dan ook om meer dan alleen reclameberichten gericht op kinderen.

‘Het gaat ook om aantrekkelijke snoepautomaten op school, strategisch geplaatste displays in de supermarkt, het sponsoren van evenementen gericht op kinderen (die soms zelfs gaan over het gezond laten eten van kinderen!).

‘Dan heb ik het nog niet eens over de specifieke verpakkingen die natuurlijk ook onderdeel zijn van het marketingpakket. Dat maakt het uiteindelijk lastig om dit geheel te verbieden: wie gaat dat controleren en handhaven?’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in