Overslaan en naar de inhoud gaan

Klusje voor marketeer in de zomer

Tijdens de zomerperiode hebben marketeers van bedrijven het over het algemeen een stuk rustiger. Campagnes liggen even stil en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo zijn er bepaalde doelgroepen die nu bij uitstek heel goed benaderbaar zijn; denk aan de doelgroep 50+ die vaak in het voorseizoen of naseizoen op vakantie gaat. Maar ook telefoonproviders kunnen nu hun slag slaan.

related partner content for mobile comes here

De zomerperiode is bij uitstek een tijd waarin consumenten hun lopende abonnementen eens onder de loep nemen. Maar, de relatief rustige vakantieperiode is vooral de kans om de klantendatabase weer eens te schonen en updaten.

Veel organisaties hebben nog steeds losse informatie over klanten verspreid in afzonderlijke bestandjes door de organisatie. Daardoor ontbreekt een deel van de waardevolle en actuele informatie in de centrale klantendatabase. Deze periode is bij uitstek geschikt om de klantendatabase op orde te brengen waarmee ‘waste’ van marketingacties kan worden voorkomen.

Serge Ferraro van geeft een paar tips waarmee marketeers na de zomervakantie hun database weer optimaal ‘up en running’ hebben:

• Breng in kaart welke data er in de hele organisatie beschikbaar is.

• Bekijk welke informatie uit de beschikbare data te halen is; Kun je kenmerken van klanten met elkaar combineren waardoor je weer tot nieuwe informatie over de klant komt? Kun je analyses loslaten op de beschikbare informatie? Welke logische conclusies kun je trekken op basis van ‘common sense’?

• Breng in kaart welke informatie je mist. Wil je deze missende informatie gaan genereren of aanschaffen? Of accepteer je dat niet alle informatie voorhanden is?

• Zit er ‘actiematige’ informatie bij op basis waarvan je conclusies kunt trekken over de eigenschappen van de klant. Denk bijvoorbeeld aan life events (vakantie, trouwplannen, geboorte, verjaardag) of koopintenties (aankoop van aan auto of een huis).

• Is de informatie te clusteren tot hanteerbare communicatiegroepen en welke data heb je daarvoor nodig?

• Houd relevante data vast. Maak keuzes over welke data relevant is.

• Richt je systemen en processen in op het ontwikkelen van een centrale klantendatabase.

• Update de data frequent op basis van bijvoorbeeld nieuw gedrag (bv clicks/opens) of een veranderende omgeving (bv gezinssamenstelling).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in