Klantgerichtheid: luister en wees oprecht
Want bijna iedereen bewijst lippendienst aan klantgedreven marketing, maar wie doet het nou echt? En consequent? De hotelketen Fairmont Hotels viel in de prijzen, omdat de medewerkers weten wat hun klanten willen. Ze zijn dan ook geselecteerd op empatisch vermogen. En als ze eenmaal aangenomen zijn, mogen ze op kosten van de baas eerst ‘ns logeren in andere hotels, om zo te ervaren wat het is om hotelgast te zijn. En hoe belangrijk service is. Die aanpak werkt.
Bij de bank Wachovia worden alle medewerkers uitgebreid beoordeeld door klanten. Op grond daarvan werd sommige bankemployees geadviseerd niet zozeer vriendelijk te zijn in hun klantcontacten, maar vooral oprecht. En om hun tempo omlaag te schroeven, en meer ruimte te geven aan goed luisteren naar de klant. Wachovia staat sinds 2001 bovenaan in de American Customer Satisfaction Index.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaBron: Fast Company
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid