Heimelijke marketing werkt
Want consumenten hebben je snel door en wenden zich af. Het effect van reguliere marketingtechnieken verwatert. Met heimelijke marketingtechnieken kunnen aanbieders door het cynisme van consumenten heenbreken.
Er zijn verschillende vormen van heimelijke marketing. Zo kunnen jonge acteurs of andere ingehuurde merkduwers via virale marketing hun leeftijdsgenoten prima bereiken via internet: in chatrooms, nieuwsgroepen, weblogs, noem maar op. Onopvallend laten zij merken waarom zij een bepaald merk cool vinden. Deze ‘authentieke’ gebruikservaringen worden door hun internettende leeftijdsgenoten opgepikt en vertrouwd.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDiezelfde ingehuurde types kunnen ook in de echte wereld op doelgroepen afstappen. Bekend is de heimelijke marketing van Sony Ericsson bij de lancering van de T68i, het eerste mobieltje-met-camera, begin 2002. Zogenaamde stelletjes gingen naar trendy plekken en vroegen aan voorbijgangers, type trendsetter, hen even te fotograferen met hun mobieltje. En ja, dat wilde wel de aandacht wekken.
Een sterk bekritiseerde vorm van heimelijke marketing is het inhuren van beroemdheden, die in interviews doodleuk vertellen over hun ervaringen met een bepaald merk. In de VS heeft de farma-industrie daar een handje van. Zo vertelde Lauren Bacall in de Today Show over een blinde vriend, wiens gezichtsvermogen wonderbaarlijk was hersteld na gebruik van het middel Visudyne. Argeloze kijkers wisten niet dat Bacall betaald werd voor deze mededeling. Minder risicovol is heimelijke marketing via videogames. Gamers hebben wel door dat er reclame in hun spelletjes zit, maar vinden dat niet erg. En ze blijken de commerciële boodschappen opvallend goed te onthouden.
Bron: California Management Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid