Overslaan en naar de inhoud gaan

Heimelijke marketing werkt

Heimelijke marketing, het is een nieuw, succesvol instrument voor radeloze marketeers. Stiekem je boodschap onder de aandacht brengen werkt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Want consumenten hebben je snel door en wenden zich af. Het effect van reguliere marketingtechnieken verwatert. Met heimelijke marketingtechnieken kunnen aanbieders door het cynisme van consumenten heenbreken.

related partner content for mobile comes here

Er zijn verschillende vormen van heimelijke marketing. Zo kunnen jonge acteurs of andere ingehuurde merkduwers via virale marketing hun leeftijdsgenoten prima bereiken via internet: in chatrooms, nieuwsgroepen, weblogs, noem maar op. Onopvallend laten zij merken waarom zij een bepaald merk cool vinden. Deze ‘authentieke’ gebruikservaringen worden door hun internettende leeftijdsgenoten opgepikt en vertrouwd.

Diezelfde ingehuurde types kunnen ook in de echte wereld op doelgroepen afstappen. Bekend is de heimelijke marketing van Sony Ericsson bij de lancering van de T68i, het eerste mobieltje-met-camera, begin 2002. Zogenaamde stelletjes gingen naar trendy plekken en vroegen aan voorbijgangers, type trendsetter, hen even te fotograferen met hun mobieltje. En ja, dat wilde wel de aandacht wekken.

Een sterk bekritiseerde vorm van heimelijke marketing is het inhuren van beroemdheden, die in interviews doodleuk vertellen over hun ervaringen met een bepaald merk. In de VS heeft de farma-industrie daar een handje van. Zo vertelde Lauren Bacall in de Today Show over een blinde vriend, wiens gezichtsvermogen wonderbaarlijk was hersteld na gebruik van het middel Visudyne. Argeloze kijkers wisten niet dat Bacall betaald werd voor deze mededeling. Minder risicovol is heimelijke marketing via videogames. Gamers hebben wel door dat er reclame in hun spelletjes zit, maar vinden dat niet erg. En ze blijken de commerciële boodschappen opvallend goed te onthouden.

Bron: California Management Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in