Overslaan en naar de inhoud gaan

Je hebt bubbels en je hebt champagne

Vanavond is het weer zover. Om twee minuten voor twaalf stemmen we allemaal de televisie af op 'de klok' om af te tellen naar het nieuwe…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Maar nu is de vraag: worden het ordinaire bubbels, of gaat u voor het echte werk/merk?

related partner content for mobile comes here

Hele volksstammen menen dat een feest alleen gevierd kan worden met . Het kost wat centen, maar heb je wel een echte fles. En dat toont maar weer eens aan wat de waarde van een krachtig merk is. Want, ondanks de verscheidenheid aan wijnhuizen, champagne als verzamelnaam is wereldberoemd en roept bij iedereen voornamelijk positieve associaties op.

Voor de smaak en de kwaliteit hoeft je echter niet per se echte champagne te kopen: de toonde onlangs nog aan dat een Spaanse cava of Duitse sekt vaak net als net zo lekker of zelfs beter wordt beoordeeld. Toch breekt de champagne met meer dan 333 miljoen flessen dit jaar weer een record.

Champagne is al sinds mensenheugenis een hit vanwege de merkwaarde en de exclusiviteit, al is het ook nog maar de vraag in hoeverre dat laatste op waarheid berust. Champagne mag alleen de naam 'champagne' dragen als de mousserende wijn wordt geproduceerd in de gelijknamige Franse regio. Maar wanneer de vraag het aanbod echt overstijgt, dan wordt de regio gewoon . Te hoge prijzen zouden op de lange termijn natuurlijk toch de omzetten kunnen gaan schaden.

In Amerika men ondertussen steen en been. Dankzij de jaarlijkse prijsstijging van de champagne en de vrije val van de dollar, sowieso al de grote spelbreker tijdens de feestmaanden, kost een flesje echte champagne daar dit jaar stukken meer dan voorgaande jaren. In de Champagnestreek zal ze dat echter een zorg zijn. De flessen die Amerika niet afneemt gaan regelrecht naar de opkomende economiën. China kent een groei van 74% en Rusland van maar liefst 158%.

Champagne kent voorlopig nog maar weinig concurrentie als het gaat om het opluisteren van feestelijke gelegenheden als Nieuwjaar. En eerlijk is eerlijk, wanneer ik een fles uitzoekt om mee te nemen naar een feestje, dan kies ik ook eerder voor de bekende champagne dan een relatief onbekende bubbelwijn uit Australië of Zuid-Afrika.

Zoals het vaak gaat bij een krachtig merk houdt de consument zelf de merkwaarden en legendes in stand. Al wordt het in het geval van de champagne soms wel wat overdreven. Zo zijn er nu mensen die geloven dat een niet gebroken fles champagne de oorzaak is van bij 80 cruise-passagiers?

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in