Golfevent Wegener ‘niet passend’


Ondanks de daling van de aandelenkoers, de aangekondigde reorganisaties, de steeds verder inzakkende advertentieverkopen en de op handen zijnde verkoop (die medio juli doorschemerde), vond op 29 en 30 augustus van dit jaar de 29ste editie van het Wegener Golfevent plaats. Vorige week viel de uitgave Golf Society op de mat, waarin uitgebreid verslag wordt gedaan van de twee dagen. Daaruit blijkt dat de ontvangst op het tweedaagse evenement niet zuinig was. Golfers liepen hun holes, beginners volgden een clinic, voor eten en drinken was gezorgd en er waren vele prijzen te winnen, variërend van kleding, wijnen, hotel vouchers, camera’s, een iPad, een diamant, elektrische fietsen tot aan reisjes naar Turkije.
Ruud de Langen, ceo van Mindshare, zegt dat hij een dergelijk event niet bij deze tijd vindt passen. ‘Dat is voor geen enkele partij een goed idee. Dus ook niet voor Wegener.’ Diederik Breijer, ceo van IPG Mediabrands Benelux, vindt de organisatie van het event ‘hoogst ongelukkig’. Breijer: ‘Ik snap de importantie van het event wat al zo lang bestaat wel, maar als ik in hun schoenen had gestaan, dan had ik het gecancelled. Gezien de situatie waarin Wegener verkeert, zou de prioriteit moeten liggen bij het overeind houden van het bedrijf. Afblazen was niet alleen het juiste signaal naar klanten geweest, maar ook naar personeel. Onno Maathuis, gespecialiseerd in vraagstukken op het gebied van corporate positionering, vraagt zich af in hoeverre een dergelijk relatie-event op dit moment de juiste keuze is. ‘Het is toch een beetje de techniek van het vorig decennium. Ik heb het gevoel dat het niet effectief is.’ In een ‘professionele markt’ waarin rationele argumenten de doorslag geven, werkt het volgens hem minder goed. Maathuis vindt niet relevant dat het minder gaat met Wegener. ‘Het is misschien zuur dat er straks ontslagen vallen, maar dat gegeven moet je wel los zien van de beslissing of je wel of niet investeert in een relatie evenement.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen ander geluid komt van Joost Istha, directeur eigenaar van Zigt Media. Hij vindt het door laten gaan van het evenement zowel intern als extern juist wél een goede keuze. Istha: ‘Wegener gaat niet golfen om te golfen maar laat met het evenement zien dat het business as usual is bij het bedrijf en dan doe je net alsof er niets verandert.’ Hij zegt dat de kosten overzichtelijk zijn omdat Wegener hiervoor al jarenlange partners heeft.
In een reactie aan Adformatie laat de woordvoerder van Wegener, Han van den Berg, weten dat tot doorgang van het golfevenement is besloten na een uitgebreide evaluatie. ‘Met in het achtergrond wat het kost.’ Van den Berg: ‘Wij hebben het idee dat je goede relaties mag feteren om blijk te geven van je waardering en om de band die je met elkaar hebt te bestendigen.’ Maar is het zowel naar binnen als naar buiten toe het correcte signaal om een evenement als dit juist nu op te organiseren? Van den Berg: ‘Juist als het minder gaat, moet je meer investeren om het verlies te beperken.’ Van den Berg erkent wel dat de ROI van de inspanning moeilijk meetbaar te maken is.
Wegener ziet overigens dat relaties – ook de mediabureaus – terughoudender zijn geworden in het ingaan op uitnodigingen en het aannemen van representatiegeschenken. ‘We krijgen minder aanmeldingen dan voorheen.’ Bovendien wordt minder prijs gesteld op een uitgebreid avondprogramma na een dag op de golfbaan.
Wegener doet geen mededelingen over de hoogte van de kosten van het Wegener Golfevenement.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid