Overslaan en naar de inhoud gaan

Cadbury krijgt alleenrecht op Pantone 2685C

(GB) Cadbury (Kraft Foods) heeft onlangs het exclusieve recht op het gebruik van de kleur Pantone 2685C gewonnen in een rechtzaak tegen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kan je een kleur als merk claimen? Het felpaars van de verpakking van de chocoladereep Cadbury Dairy Milk dat het merk al bijna een eeuw gebruikt, mag voortaan alleen door Cadbury gebruikt worden. Concurrent Nestlé vocht het exclusieve recht van Cadbury op de kleur aan voor de Britse rechtbank. Nestlé verloor.

related partner content for mobile comes here

De High Court oordeelde dat Pantone 2685C al sinds 1914 essentieel onderdeel is van het merkbeeld van Cadbury’s melkchocolade en dat op grond daarvan Cadbury het alleenrecht op deze kleur heeft. De kleur zal nu als Trade Mark worden gedeponeerd.

Deze juridische strijd om ‘kleurige’ merkrechten kent vele voorgangers. Het Europese Hof bepaalde in 2003 dat een kleur als merknaam mag worden vastgelegd. Dit was in tegenspraak met het Benelux Merkenbureau dat eerder Libertel (nu Vodafone) verbood de kleur oranje vast te leggen.

KPN verloor vijf jaar later de slag om ‘hun’ groen tegen concurrent Mobistar. De Brusselse rechtbank stelde dat het kleurgebruik van KPN niet consequent genoeg was om als merk gezien te worden.

Is kleur een merk? Het zal altijd een lastige strijd zijn, maar een stevige huisstijl, een consistent merkgevoel en vooral een gedegen merkhistorie maken de claim van een strookje op de Pantone-waaier waarschijnlijker.

bron:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in