Overslaan en naar de inhoud gaan

Een leven na de kerststol...

Vorige week, op kerstavond, maakte ik een kerstavondviering mee. De kerk zat goed vol in tegenstelling tot een doorsnee zondag in pakweg de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De kerk in zijn algemeenheid heeft denk ik dit jaar een slecht jaar achter de rug. Er zijn zaken boven komen drijven die het daglicht niet kunnen verdragen. De PKN meldde met vreugde dat ze 'maar' 60.000 leden hebben verloren dit jaar. In tegenstelling tot grotere aantallen in de voorgaande jaren. Zou marketing voor de kerk hier uitkomst kunnen bieden? Niet een loos charme offensief, maar een meer oprechte betrokkenheid bij de potentiele achterban. Het is niet een onderwerp dat al breedvoerig behandeld is. Afgezien van enkele bijdragen in de afgelopen jaren.

related partner content for mobile comes here

Een belangrijk onderdeel is hierbij het peilen van de mening van de betrokkenen (niet-kerkgangers en kerkgangers). Wat bindt hun niet of juist wel aan het kerkelijk leven? Na alle perikelen in de RK Kerk rapporteerde het NOS Journaal deze week dat er altijd nog zo een 300.000 mensen wekelijks een RK kerkdienst bezoeken, tegenover een slordige 3,5 miljoen leden die dat niet doen? Wat bezielt die 300.000 om dit te doen en die 3,5 miljoen om er niet hun bed voor uit te komen? Welk bedrijf heeft een database met 4 miljoen namen in zijn klantenbestand? Dat zijn er niet zoveel, afgezien van de concurrent PKN of enkele banken met miljoenen rekeninghouders. Food for thought én ondervraging zou ik zeggen.

In het (editie West-Friesland) van vandaag staat een verwijzing naar een naar geloof en kerk in West-Friesland (en daarbuiten). Een opstap naar meer inzage?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in