Overslaan en naar de inhoud gaan

Advertenties in bladen vs tv-spots

Advertenties in tijdschriften worden veel beter verwerkt door de hersenen van de consument dan de reclames op televisie.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een onderzoek van neuro-economisch onderzoeksbureau , in opdracht van tijdschriftenmaker Sanoma Uitgevers.

related partner content for mobile comes here

De context waarin een reclame-uiting wordt gecommuniceerd is belangrijk voor de verwerking van die uiting door onze hersenen. Tijdschriftenlezers voelen zich vaak verbonden met hun favoriete blad, aldus Sanoma. En daaruit volgt dat de lezer-bladbinding een positief effect heeft op de beleving van de advertenties in dat tijdschrift.

Het onderzoeksbureau maakt gebruik van neurowetenschappelijke technieken om de gedachten, motivaties en voorkeuren van mensen in kaart te brengen. Een voordeel van deze methodiek is dat ook onbewuste gedachten zichtbaar worden. Er is onderzoek (lees bijvoorbeeld de boeken van Ap Dijksterhuis, Martin Lindstrom & Dan Hill) dat laat zien het voornamelijk die onbewuste processen in onze hersenen zijn die ons gedrag bepalen.

De onbewuste hersenprocessen zijn in dit onderzoek gemeten met een fMRI-scanner. Onder deze hersenscanner kregen respondenten tijdschriften en televisieprogramma’s te zien. De onderzoekers keken naar de reactie van de hersenen bij het zien van advertenties in de tijdschriften en het reclameblok tussen de televisieprogramma’s.

Uit de analyse van de hersendata bleek dat de hersenen de advertenties in een favoriet tijdschrift beter verwerkten dan de redactionele content in een tijdschrift. Bij het zien van een favoriet tv-programma, onderbroken door een reclameblok, was dit juist andersom: het tv-programma werd beter verwerkt dan het reclameblok.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in