Advertenties in bladen vs tv-spots


Dat blijkt uit een onderzoek van neuro-economisch onderzoeksbureau Neurensics, in opdracht van tijdschriftenmaker Sanoma Uitgevers.
De context waarin een reclame-uiting wordt gecommuniceerd is belangrijk voor de verwerking van die uiting door onze hersenen. Tijdschriftenlezers voelen zich vaak verbonden met hun favoriete blad, aldus Sanoma. En daaruit volgt dat de lezer-bladbinding een positief effect heeft op de beleving van de advertenties in dat tijdschrift.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet onderzoeksbureau maakt gebruik van neurowetenschappelijke technieken om de gedachten, motivaties en voorkeuren van mensen in kaart te brengen. Een voordeel van deze methodiek is dat ook onbewuste gedachten zichtbaar worden. Er is onderzoek (lees bijvoorbeeld de boeken van Ap Dijksterhuis, Martin Lindstrom & Dan Hill) dat laat zien het voornamelijk die onbewuste processen in onze hersenen zijn die ons gedrag bepalen.
De onbewuste hersenprocessen zijn in dit onderzoek gemeten met een fMRI-scanner. Onder deze hersenscanner kregen respondenten tijdschriften en televisieprogramma’s te zien. De onderzoekers keken naar de reactie van de hersenen bij het zien van advertenties in de tijdschriften en het reclameblok tussen de televisieprogramma’s.
Uit de analyse van de hersendata bleek dat de hersenen de advertenties in een favoriet tijdschrift beter verwerkten dan de redactionele content in een tijdschrift. Bij het zien van een favoriet tv-programma, onderbroken door een reclameblok, was dit juist andersom: het tv-programma werd beter verwerkt dan het reclameblok.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid