Doe meer met minder


Vanaf begin jaren negentig hebben Amerikaanse bedrijven hun marketingbudget met gemiddeld 7,5 procent per jaar verhoogd. Een groei die ruimschoots de inflatie overtreft, en tot bezinning noopt. De grote drie autofabrikanten geven per auto gemiddeld bijna drieduizend dollar aan marketing uit, en dat zijn bedragen die langzamerhand buiten proporties zijn. Marketing zal er niet aan ontkomen de broekriem aan te halen. Liefst natuurlijk zonder dat het ten koste gaat van de merkwaarde. En dat kan ook, zo hebben verschillende bedrijven de laatste jaren al aangetoond.
Scherper inkopen
Om te beginnen is het voor vrijwel elke marketingafdeling mogelijk de kosten beter te managen en scherper in te kopen en bijvoorbeeld brochures en andere uitingen meer te standaardiseren. Ook gaat vaak teveel geld op aan versnipperde reclamecampagnes. Door de communicatie voor een bepaald merk toe te snijden op de meest kansrijke en rendabele klantengroep, kan vaak efficiënter worden gecommuniceerd. Ook kan het geen kwaad de wijze waarop het marketingbudget wordt berekend, eens tegen het licht te houden. Is het wel terecht dat er relatief zo’n hoog bedrag voor productie van reclamecampagnes is gereserveerd? Hoe verhouden de uitgaven bij andere merken zich tot elkaar, en waarom geeft een ander merk relatief minder uit aan een bepaalde post? Zo zijn er tal van besparingen mogelijk zonder dat merk en klant er veel van merken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#FONT SIZE=1>Bron: Marketing Management<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid