Overslaan en naar de inhoud gaan

Doe meer met minder

De uitgaven aan marketing zijn de laatste tien jaar enorm gestegen. Maar wat leveren al die extra investeringen op? Te weinig, en daarom is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vanaf begin jaren negentig hebben Amerikaanse bedrijven hun marketingbudget met gemiddeld 7,5 procent per jaar verhoogd. Een groei die ruimschoots de inflatie overtreft, en tot bezinning noopt. De grote drie autofabrikanten geven per auto gemiddeld bijna drieduizend dollar aan marketing uit, en dat zijn bedragen die langzamerhand buiten proporties zijn. Marketing zal er niet aan ontkomen de broekriem aan te halen. Liefst natuurlijk zonder dat het ten koste gaat van de merkwaarde. En dat kan ook, zo hebben verschillende bedrijven de laatste jaren al aangetoond.

related partner content for mobile comes here

Scherper inkopen
Om te beginnen is het voor vrijwel elke marketingafdeling mogelijk de kosten beter te managen en scherper in te kopen en bijvoorbeeld brochures en andere uitingen meer te standaardiseren. Ook gaat vaak teveel geld op aan versnipperde reclamecampagnes. Door de communicatie voor een bepaald merk toe te snijden op de meest kansrijke en rendabele klantengroep, kan vaak efficiënter worden gecommuniceerd. Ook kan het geen kwaad de wijze waarop het marketingbudget wordt berekend, eens tegen het licht te houden. Is het wel terecht dat er relatief zo’n hoog bedrag voor productie van reclamecampagnes is gereserveerd? Hoe verhouden de uitgaven bij andere merken zich tot elkaar, en waarom geeft een ander merk relatief minder uit aan een bepaalde post? Zo zijn er tal van besparingen mogelijk zonder dat merk en klant er veel van merken.

< SIZE=1>Bron: Marketing Management<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in