Marketing scoort een mager vijfje


Met de marketinggerichtheid in Nederland blijkt het momenteel droevig gesteld. Alleen in het perspectief marketingstrategie wordt een krappe voldoende behaald. Het gemiddelde eindcijfer van de marketinggerichtheid in Nederland is een beschamende 4,9. Er wordt dus niet alleen weinig geld uitgegeven aan marketing, ook de marketingprestatie lijkt navenant slecht uit te vallen.
Alleen de organisaties met een hoog marketingbudget en een hoge winstgevendheid zijn in staat om flink te investeren in de langetermijnontwikkeling van het bedrijf. Binnen deze organisaties functioneren de aanwezige informatiesystemen naar behoren. Klantkennis wordt gestructureerd opgeslagen en is beschikbaar tijdens klantcontactmomenten. Diverse initiatieven worden ontplooid om de kennis over de markt en de klant verder te vergroten en up-to-date te houden. Dit marktgeoriënteerde beleid oefent een aanzuigende werking op marketingtalent uit, dat relatief lang voor de bedrijven kan worden behouden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Riskante handelswijze
Aandacht voor ontwikkelingen bij concurrenten binnen de branche ontbreekt. Slechts 23% geeft aan op structurele wijze de concurrentie in de gaten te houden. Het lijkt erop dat het gros van de organisaties met oogkleppen op bestuurd wordt. Zelfs voor een monopolist zou dit een uiterst riskante handelswijze zijn, laat staan voor ondernemingen die in een normale concurrerende omgeving opereren.
Een ander pijnpunt blijkt het vermogen tot verkopen te zijn. Slechts 5% van de totale populatie is er van overtuigd dat hun sales force effectiever is in het opsporen en benaderen van suspects dan de concurrentie, om hen vervolgens om te zetten in klanten voor het bedrijf.
Ook het behouden van bestaande klanten blijft een lage prioriteit houden. Dit terwijl algemeen bekend is dat het vele malen kostbaarder is om nieuwe klanten aan te trekken dan bestaande klanten te behouden. De lage prioriteit voor het verhogen van de klantloyaliteit blijkt ook uit het geringe gebruik van het concept financiële klantwaarde (Lifetime Customer Value) en de verrichte inspanningen om deze te vergroten. Slechts 14% van de organisaties geeft aan gerichte inspanningen te verrichten om de financiële klantwaarde te vergroten. Dit geeft aan dat de loyaliteitsdiscussie voorlopig nog in de discussiefase is blijven steken.
In de afgelopen maanden december t/m februari hebben 250 organisaties van de online MarketingScan gebruik gemaakt om de eigen marketinggerichtheid te beoordelen. Binnen de steekproef zijn ondernemingen met een klein marketingbudget (0-3% van de totale omzet) veruit in de meerderheid (59,2%).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid