Overslaan en naar de inhoud gaan

De 10 meest voorkomende problemen met Accelerated Mobile Pages

Bijna driekwart van de Nederlandse uitgevers ervaart problemen met AMP.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en is een project van samenwerkende partijen zoals Google, Twitter en verschillende uitgevers waaronder de New York Times en BBC. Maar ook advertentieplatformen zoals DoubleClick & Adsense werken mee.

related partner content for mobile comes here


 

 

AMP werd in februari 2016 geïntroduceerd met als doel  uitgevers te helpen met een snellere laadtijd van rijke content, zoals video’s, animaties en advertenties. Tevens zorgt AMP voor een betere plek in Google’s “top stories” box.


Hoewel niet iedereen overtuigd is van de voordelen van AMP en er veel problemen spelen rond de implementatie, kunnen uitgevers er bijna niet omheen. Recent heeft Google zelfs aangekondigd AMP internationaal flink te promoten.
 

AMP internationaal flink te promoten.


 

 

Om die reden heeft SEMrush een nieuwe

Site Audit gelanceerd die, naast de gebruikelijke technische SEO issues, ook controleert op AMP validatiefouten. Bij wijze van introductie heeft het bedrijfde 10 meest voorkomende AMP issues op een rijtje gezet. Hiervoor zijn de websites van de top 300 uitgevers in acht landen, waaronder Nederland, gecontroleerd.

gelanceerd die, naast de gebruikelijke technische SEO issues, ook controleert op AMP validatiefouten. Bij wijze van introductie heeft het bedrijfde 10 meest voorkomende AMP issues op een rijtje gezet. Hiervoor zijn de websites van de top 300 uitgevers in acht landen, waaronder Nederland, gecontroleerd.

Zoals te zien in het schema, blijft het aantal grote uitgeverijen dat met AMP werkt momenteel steken op 24% tot 34%. In Nederland is dit 30.8%. Het percentage websites dat problemen heeft met het gebruik van AMP is vrij groot. In Nederland heeft 73% van de AMP sites een of meer problemen. 

HTML fouten komen het meeste voor en deze zijn vrij serieus. Ze kunnen er voor zorgen dat alle AMP voordelen teniet worden gedaan. Voldoen aan de AMP HTML specificaties is niet eenvoudig. Webmasters moeten een lange lijst doorwerken doorwerken waarin staat welke tags en attributies al dan niet zijn verboden. Er is dus veel ruimte voor het maken van fouten.

HTML fouten oplossen betekent meestal het verwijderen vanverboden tags en omzetten van invalide protocollen in valide protocollen. AMP kent ook HTML beperkingen wat betreft stijl en layout. Hoewel stijl en layout problemen minder vaak voorkomen als HTML issues, zijn ze wel belangrijk. 'Als je ze negeert, loop je de kans dat je pagina helemaal niet meer voorkomt in de SERP’s. Gelukkig zijn deze fouten makkelijk op te lossen.'

De website van het AMP project biedt veel hulpmiddelen plus een overzicht met validatiefouten en hoe je die kunt vermijden.

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in