Overslaan en naar de inhoud gaan

Nep nieuws als marketing truc - hoe pak je dat aan?

Nep nieuws: het komt steeds vaker voor. De term, bedacht door president Donald Trump tijdens zijn verkiezingscampagne, wordt niet…
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Bij fake news draait het om het aanpassen van feiten, in het voordeel van jouw merk. Burger King is er een ster in: ze lieten in een commercial platgebrande Burger King restaurants zien om hun grilspecialiteiten te onderstrepen. Hiermee vallen ze op en creëren een touchpoint voor het merk. Hetzelfde geldt voor Heinz, die neppe advertenties uit de populaire tv-show Mad Men gebruikte op billboards.



Bij adverteren draait het om aandacht te vestigen op jouw merk en waar het voor staat. En waarom zou je trends niet gebruiken voor jouw advertentie? Key daarbij is wel om de trend op een positieve manier te gebruiken en ervoor te zorgen dat er geen misverstanden over ontstaan. Dove ging namelijk de fout in bij een advertentie waarin een donkere vrouw na gebruik van de zeep transformeerde in een blanke vrouw.

Zolang je speelt met de werkelijkheid en de onderliggende frictie tussen waarheid en fictie, kun je met nep nieuws jouw merk prima onder de aandacht brengen.
Meer weten over nep nieuws in advertenties en hoe merken dit (on)succesvol gebruiken? Lees het paper The Rise of Fakism.


Meer weten over nep nieuws in advertenties en hoe merken dit (on)succesvol gebruiken? Lees het paper The Rise of Fakism.

The Rise of Fakism.

.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in