Clipit: Samsom wordt premier
Online en sociale media-monitoringbureau Clipit vermoedt dat Samsom premier wordt. Tenminste, als gekeken wordt naar wat Nederlanders de afgelopen tijd tweetten.
Gebaseerd op de laatste week wordt het premier Samsom van de PvdA in het torentje, een tweede plaats voor VVD en met een enorme afstand volgt SP. Die prestatie heeft PvdA volgens Clipit ‘te danken aan de “echtheid en menselijkheid” van Samsom.
Wanneer er wordt gekeken naar het aantal berichten van de afgelopen maand, is te zien dat de lijst wordt aangevoerd door VDD met 235.249 online berichten. PvdA: 186.504 berichten en SP eindigt op 167.457 berichten. In de trend van hoeveelheid berichten per partij ziet Clipit dat de PvdA sinds dit weekend de VVD overstijgt. Gebaseerd op berichten van de afgelopen week delen VVD en PvdA een eerste plaats met respectievelijk 84.562 en 83.266 berichten, omgerekend levert dat beide 32 zetels op. VVD lijkt het iets beter te doen, maar heeft met 62 procent aan negatieve berichten de op één na slechtste score, alleen PVV doet het slechter.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
‘Charismatische persoonlijkheid’
Als men kijkt naar het aantal berichten van de afgelopen week dan voert Rutte de lijst aan, gevolgd door Samsom en een derde plaats voor Roemer. Ook hier haalt Rutte het één na hoogste percentage aan negatieve berichten, met 66 procent. Tweets als ‘#Rutte. Onduidelijk, onbetrouwbaar, oude politiek, dezelfde oude cynische politieke spelletjes’ komen voorbij. Samsom kan met 56 procent echter rekenen op de meest positieve berichtgeving van alle lijsttrekkers. Ligt het aan zijn charismatische persoonlijkheid - ‘ik stem nooit PvdA maar mag die meneer SamsoM wèl :)’ of toch aan zijn ‘mooie lippen en ogen’, vraagt Clipt zich af.
Drastische daling
Eerder heeft Clipit gekeken naar de aandacht binnen online en social media voor partijen, op basis van pr-waarde. Gebaseerd op het aantal berichten, het bereik van plaatsingen, sentiment en branding. Afgaande op deze kenmerken doet de SP het nog altijd goed, met bijna €54 miljoen aan PR-waarde. VVD volgt met 37 miljoen euro aan pr-waarde en PvdA haalt een derde plaats met bijna 34 miljoen euro. SP dankt de uitkomst vooral aan de aandacht van redactionele media sinds de drastische daling in de peilingen. Daarom deze laatste peiling gebaseerd op de meest actuele aantallen online berichten.
Waar half Nederland is ingepakt door het charmeoffensief van Samsom, kiest de andere helft juist niet voor een partij uit angst, analyseert Clipit. Angst dat de keuze voor een partij leidt tot een onwenselijke coalitie. Een PvdA dat samengaat met SP, een VVD dat ruimte geeft aan PVV. Mijnheer Rutte uit, met PvdA en SP op zijn hielen, angst voor een links Nederland ‘Kan iemand Mark Rutte een nachtlampje geven? Anders ligt hij vannacht weer wakker van 'het rode gevaar’, tweette iemand. De grootste nachtmerrie van deze tweep is echter van een hele andere orde; ‘De 50Plus partij. Mijn god. Misschien nog wel erger dan SP en PVV’.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid