Het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel


De laatste maanden is er nogal wat veranderd voor de online marketeer. Denk bijvoorbeeld aan Google updates zoals Panda en Penguin. Hier is veel over geschreven, onder andere op dit blog, maar toch lijkt het gros van de marketeers hun werkwijze maar amper te hebben aangepast. Vooral de linkbuilders lijken nog steeds vast te houden aan oude werkwijzen. Onterecht en misschien ook wel erg gevaarlijk, Google is namelijk slimmer dan ooit!
Als we nostalgisch terugdenken aan de tijden van linkaanvragen via startpagina’s en directories, kan eigenlijk direct geclaimd worden dat dit achter ons ligt. Google kent nog wel degelijk waarde toe aan links van beide soorten websites, maar lang niet meer zoveel. De reden hiervoor is eigenlijk vrij simpel, het aantal links van startpagina’s en directories is eenvoudig te manipuleren. Denk aan het kopen van links, het ruilen ervan en het zelf exploiteren van startpagina’s (de meeste zijn gratis en gemakkelijk zelf op te zetten waardoor er tal van marketingbureaus zelf startpagina’s hebben waar links met zekerheid geplaatst kunnen worden).
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEr zijn, helaas, nog veel partijen die voor klanten een linkbuilding campagne opzetten die voornamelijk bestaat uit het aanleggen van links vanaf startpagina’s en zelfs nog van directories. Uiteraard worden de links voorzien van ‘optimale’ linktitel waardoor er in mum van tijd een paar honderd links worden aangelegd met allemaal dezelfde ‘geoptimaliseerde’ linktitel. Zo zijn voorbeelden zat van sites die binnen 4 weken 500 links hebben gekregen met allemaal een titel als ‘goedkope hypotheek’. Dit is fout. En natuurlijk wist de marketeer dit al, met een beetje logisch denken kan iedereen dit beredeneren, maar Google weet het ook en handelt er vooral naar. Google herkent dit zogenaamde onnatuurlijke linkprofiel vrij snel en kan het genadeloos afstraffen. Vooral nieuwe sites lijken dit te merken.
Stel je lanceert een webshop om online gereedschap te verkopen, men neme het fictieve powertoolwebwinkel.nl. Een marketeer die zich niet heeft aangepast aan de laatste updates van Google, gaat als volgt te werk; hij/zij voegt honderden links toe die allemaal waarschijnlijk het woord ‘gereedschap’ als linktitel hebben. Dit keyword lijkt het meeste traffic op te gaan leveren en hier zou de klant wel op gevonden willen worden. Deze methode is naar mijn mening gedoemd te mislukken.
Denk je eens in: wanneer er niets aan linkbuilding gedaan zou worden en door fantastische content links zouden ontstaan, is de kans groot dat de sites die linken naar powertoolwebwinkel.nl een linktitel gebruiken als ‘Powertool Webwinkel’. Als de hoeveelheid links natuurlijk zouden groeien, is de meeste voorkomende linktitel iets als ‘Powertool Webwinkel’ en dus niet ‘gereedschap’. Een site die pas net bestaat en geen links heeft met ‘Powertool Webwinkel’ als titel maar alleen ‘gereedschap’ valt vrij snel door te mand en zal niet goed gaan ranken.
De oplossing voor dit probleem is vrij simpel, alhoewel deze veel tijd kost. Iedere site heeft een natuurlijk linkprofiel nodig. Dit houdt niet in dat je niets aan linkbuilding doet en afwacht of een ander over je schrijft. Dit zal voor veel websites geen vruchtbare strategie zijn. Je kunt zelf wel degelijk aan linkbuilding werken. Je moet er alleen voor zorgen dat je een gevarieerd linkprofiel opbouwt waarbij veel verschillende linktitels worden gebruikt. Gebruik ook zeker de domeinnaam een aantal keer als linktitel. Dit is namelijk de meest voor de hand liggende. Maar je kunt ook met keywords spelen die relevant zijn voor jouw branche maar gebruik ook zeker een keer hele algemene keywords die niet zozeer op je branche van toepassing zijn.
Hoe krijg je een natuurlijk en gevarieerd linkprofiel?
1. Ga bloggen en/of gastbloggen
Schrijf over datgene waar je verstand van hebt hebt en waar je enige continuïteit in kunt aanbrengen. Bij bloggen komt het vaak aan op het volhouden. Voorbeelden van onderwerpen zijn; tutorials hoe iets te gebruiken, reviews van producten, ranglijsten, columns, voorspellingen van trends, etc, etc.
2. Verstuur persberichten en onderzoeksresultaten
Zodra er iets nieuwswaardigs te melden is, kan het verspreiden van persberichten een mooie manier zijn om aan links te komen. Speel daarbij in op trends, de tijd van het jaar en eerder nieuws. Hulp van een gespecialiseerd PR bureau kan het verschil maken om direct in contact te komen met de juiste media. Onderwerpen voor een persbericht kunnen bijvoorbeeld zijn; onderzoeksresultaten van een eigen onderzoek, lancering innovatieve dienst of product, uitbreiding van je bedrijf, etc, etc.
3. Regel interviews
Een interview kan aanzienlijk bijdragen om exposure te genereren. Een interview dat (ook) op internet verschijnt, zal links opleveren, en vaak van kwalitatief goede sites. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld Telegraaf Mijn Bedrijf en Frankwatching Site Gespot.
4. Maak whitepapers
Door een document te maken waarin je uitvoerig een bepaald proces o.i.d. beschrijft, kan er exposure worden gegenereerd wat hopelijk resulteert in backlinks.
5. Schrijf nieuws (branchenieuws o.i.d.)
Waar bloggen vaak wat subjectief is, kan je door het schrijven van (objectief) nieuws ook content creëren. Denk hierbij aan een nieuwssite op je site waar je met enige regelmaat een nieuwsitem post. Denk aan branchenieuws, nieuws over nieuwe producten, nieuws over fabrikanten, etc, etc.
Uiteraard kan er via startpagina’s ook aan links gewerkt worden. Doe je dit? Zorg dan dat je veel verschillende linktitels hanteert en zorg ervoor dat je niet teveel startpagina’s in één keer aanmeld.
Zoals bovenstaande voorbeelden duidelijk maken, draait het vooral om content. Hier ben ik heilig van overtuigd. Het eenvoudig scoren van linkjes is verleden tijd, al is het alleen maar omdat ze door je concurrent eenvoudig te imiteren zijn en het je dus geen duurzaam concurrentievoordeel oplevert. Met content creëer je kansen om kwalitatief goede links naar je site aan te leggen die resulteren in een goed en natuurlijk linkprofiel waarbij Google je site van autoriteit gaat voorzien. Dankzij deze autoriteit zal het uiteindelijke doel bereikt worden: de positie van een site binnen de zoekresultaten van Google verbeteren.
Het is de autoriteit van een site waar op gefocust moet worden, niet zozeer op een keyword maar op overall autoriteit. Op het moment dat een site met autoriteit intern juist in elkaar zit, wordt de content goed uitgelezen en zal de site op individuele keywords goed ranken. Een voorbeeld is Zalando. Kijk hoe deze site scoort op bijvoorbeeld ‘Vans’ zonder ook maar 1 link te hebben aangelegd met ‘Vans’ als linktitel…
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid