Cannes Lions eert Dan Wieden met ‘Lion of St. Mark’
De ‘Lion of St. Mark’ werd vorig jaar voor het eerst uitgereikt, aan Sir John Hegarty, voor zijn grote bijdrage aan creativiteit in het communicatievak.
De relatief nieuwe prijs verwijst naar de allereerste Leeuwen die in de jaren ’50 werden uitgereikt in Venetië, waar het Festival in de beginjaren werd gehouden.
Het Lions-beeldje dat bij de prijs hoort, was gemodelleerd naar het standbeeld van de leeuw op het San Marco-plein.
Dan Wieden richtte in 1982 samen met zijn creatieve partner David in Portland (VS) Kennedy Wieden+Kennedy op. Hun startklant was Nike.
Nadat Phil Knight, de oprichter van Nike, de kersverse reclamebureaudirecteuren had verteld dat hij niet geloofde in reclame, begonnen Dan en David ‘de beste reclame die niet in reclame gelooft’ te maken die ooit gemaakt is – zo memoreert de organisatie van Cannes Lions. Bijna drie decennia later heeft het bureau dat begon met vijf medewerkers kantoren in Portland, New York, Londen, Amsterdam, Delhi, Shanghai, Tokyo en São Paulo en bijna 1.200 medewerkers wereldwijd.
Cannes Lions: ‘Dan has won numerous awards and attention, but what his clients most value and appreciate is Dan’s relentless ability to dream and inspire. His fight to remain independent and continue to provide a place where fellow dreamers can work has resulted in some of the best work of our time and an environment where people and clients both can flourish.’
In 2010 werd Wieden+Kennedy uitgeroepen tot Agency of the Year door Adweek, Ad Age, Campaign, Creativity en Shoot.
En in Nederland is Wieden+Kennedy Amsterdam Bureau van het Jaar 2011.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid