Overslaan en naar de inhoud gaan

Wakker Dier vervolgt radiocampagne plofkip

Stichting Wakker Dier is afgelopen weekend een nieuwe ‘shaming en faming’ radiocampagne over plofkip begonnen. Deze keer richt de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De vier merken worden in de spots ‘geshamed’ omdat zij nog plofkip gebruiken in hun producten. Na elke spot wordt, binnen hetzelfde reclameblok, ook een bedrijf ‘gefamed’: Unox (Unilever), Olvarit babyvoeding, Wagner Pizza en Struik beloofden al om de kip een beter leven te geven.

related partner content for mobile comes here

Wakker Dier meldt dat deze strategie werkt en dat deze daarom wordt voortgezet. 'A-merken pretenderen in hun reclames de beste ingrediënten te gebruiken. Zij willen niet dat hun klanten te weten komen dat ze zielige plofkuikens gebruiken die overgewicht hebben en vaak met antibiotica op de been gehouden worden.' Wakker Dier wil een einde aan de plofkipverkoop in Nederland.

In januari begon Wakker Dier ‘stop de plofkip’. Veertig A-merken en supermarkten ontvingen een brief van Wakker Dier met de dringende vraag om af te stappen van de plofkip, en kip die voldoet aan de één ster van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming te gaan gebruiken. Wakker Dier maakt in deze campagne gebruik van ‘Faming en Shaming’. Van de 5 bedrijven die de afgelopen drie maanden op de radio werden genoemd, hebben alleen Iglo en McDonald’s nog niet de stap gemaakt naar een diervriendelijkere kip.

De stichting noemt kip 'het meest mishandelde stukje vlees'. Van alle soorten vee die voor vlees worden gehouden, scoort de gangbare vleeskip, de ‘plofkip’, het slechtst op dierenwelzijn, aldus de stichting.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in