Overslaan en naar de inhoud gaan

And the winner is?.?

Roger More, hoogleraar Marketing aan de Richard Ivey School of Business, University of Western Ontario, Canada, publiceerde een interessant…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Roger More, hoogleraar Marketing aan de Richard Ivey School of Business, University of Western Ontario, Canada, publiceerde een interessant dat handelt over marktfocus. Waar is ons bedrijf en wij als marketeers in het bijzonder op gefocused (in mooi Nederlands: gefocusseerd)?

related partner content for mobile comes here

More beschrijft in dit artikel twee bedrijven, waarbij een verkeerde focus vervelende gevolgen kan hebben: (automobielen) en (IT). De eerste had te laat in de gaten dat er een hausse zou komen naar kleine en zuinige auto's. De tweede had eerst een duidelijke focus, maar besloot tien jaar geleden de blikveld dusdanig te verbreden met als gevolg een gefragmenteerde marktbenadering.

Moraal van het verhaal: het kan de beste klasgenoten overkomen. GM en Nortel golden in het verleden in tientallen managementboeken als voorbeeld voor hun voorbeeldige aanpak in marktbewerking. Nu kunnen ze opgenomen worden in dezelfde boeken als voorbeeld hoe het niét moet.

Verder beschrijft More aan welke criteria marktgerichte producten minstens moeten voldoen, willen je als bedrijf succesvol zijn:

1. Ze dienen keuze voor de klant, loyaliteit en marktaandeel te genereren en te ondersteunen.
2. Ze moeten een lange termijn cash-flow bijdrage leveren binnen een redelijke tijd.
3. Ze moeten bijdrage aan cross-selling, met eenzelfde cash-flow criterium als hierboven beschreven.

Een voorbeeld van een winnaar die uitblinkt in bovenstaande is General Electric. Kort samengevat: slecht lopende producten, bedrijfsonderdelen, etc. worden systematisch vervangen.

Om met More te zeggen: marktfocus moet doordringen in alle onderdelen van een bedrijf, wil het (op lange termijn) succesvol zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in