Overslaan en naar de inhoud gaan

Accenture Innovation Awards Concept van de Week – PlayToTV: de opkomst van het tweede scherm

Tv-kijken verandert. In plaats van te focussen op dat ene huiskamerscherm multitasken we met smartphone, laptop en tablet. Met…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het platform maakt interactie mogelijk met grote groepen tv-kijkers, en dat is interessant in een tijd waarin de aandacht voor tv-reclameblokken tanende is. PlayToTV biedt het gemak van touchscreen, overal toegang tot internet via krachtige hardware, de spanning van een game, de context van een sociaal netwerk en ‘het belangrijkste’ gekoppeld aan het moment.

related partner content for mobile comes here

Interactie tussen kijker en tv-content
De essentie is het second screen, het scherm van laptops, smartphones en tablets. Die realiseren de interactie tussen kijker en programmacontent. Zo is PlayToTV de drijvende kracht achter de Thuiscoach-app van TVOH – afgelopen seizoen meer dan 600.000 keer gedownload. Andere opdrachtgevers zijn MTV, TF1, ProSieben – waar Duitse deernes strijden om de titel van Germany’s Next Topmodel – en SAT.1, met Das große Allgemeinwissens Quiz.

Techniek én programmaformat
PlayToTV is ontwikkeld door Ex Machina, het bedrijf van Jeroen Elfferich. Ex Machina verzorgt de second screen-ervaring. Jeroen: ”We hebben geïnvesteerd in software die geschikt is voor grote aantallen mensen en verschillende apparaten. Daarnaast maken we de app voor web-, tablet- en smartphonegebruikers.” Ex Machina is uitgegroeid tot een partij die meer kan dan alleen techniek. Als partner van productiebedrijven helpen ze de productiekant van het second screen opzetten én ze zijn steeds vaker betrokken bij de creatieve en strategische ontwikkeling van programmaformats.

Guinness Book of Records
In 2007 begint Ex Machina met het tweede scherm, in 2009 wordt PlayToTV gelanceerd. Jeroen: “Een van de eerste projecten was 1 tegen 100 op de Xbox. Dat heeft veel voor ons gedaan”. Het spel haalde het Guinness Book of Records als videogame met het grootste aantal gelijktijdige spelers. Uit de begintijd dateert eveneens de dagelijkse quiz op Radio 538 waarbij luisteraars mee konden spelen op hun computer en mobiele telefoon. Op dit moment is Ex Machina de enige partij in Nederland die zich puur richt op het second screen. De markt groeit snel. Internationaal is PlayToTV nog groter, met kantoren in San Francisco en Londen.

Kortingsvouchers verdienen
Jeroen: “Dit jaar gaan we in het VK veel meer doen dan in Nederland. Ze lopen daar voor op dit gebied, en de markt is groter.” Toch timmert PlayToTV hier stevig aan de weg. Najaar 2011 was de geslaagde proeflancering van de tv-quiz Intuïtie, als eerste uitgezonden op RTL en bedacht door Screenpop, onderdeel van ’s werelds grootste TV producent Fremantle, en Ex Machina. “Kijkers kunnen meedoen via hun smartphone, tablet of laptop. Ze verdienen punten en zien hun prestatie vergeleken met die van vrienden en de rest van Nederland. De punten van alle kijkers samen is de groepsscore, en hoe hoger die is, hoe meer kortingsvouchers alle spelers ontvangen. Betalende adverteerders bieden de kortingsvouchers aan. Een mooi voorbeeld van een nieuw marketingperspectief om het tweede scherm in te zetten.”

Rendement aantonen
Rendement op het second screen is cruciaal, maar bij veel lanceringen ontbreekt het verdienmodel. Jeroen: “Je moet de waarde voor adverteerders van tevoren kunnen aantonen.” Hij vervolgt: “We zien nu dat de interesse voor traditionele reclameblokken terugloopt. Daarom werkt PlayToTV momenteel aan interactie rond tv-commercials. Kijkers worden beloond voor hun reactie. Als ze aantonen dat ze naar een spot kijken dan krijgen ze er iets voor terug.”

Iedereen de optimale programma-ervaring
Second screen is in opkomst maar het gebruik is zeer versnipperd. “Tv-kijken en een computer, tablet of telefoon gebruiken is heel normaal. Maar wát ermee gedaan wordt verschilt sterk. De een bespreekt het programma op Facebook, de ander verslaat ‘t live op Twitter, bezoekt de programmawebsite of zoekt achtergrondinformatie op Wikipedia. PlayToTV wil dat mediapartijen en adverteerders de dubbelkijkers ongeacht de context via hetzelfde platform kunnen bereiken en bedienen.”

De zesde editie van de Accenture Innovation Awards vindt plaats in november 2012. Vanaf april kunnen innovatieve concepten zich inschrijven om kans te maken op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. {encode="innovation-awards@accenture.com" title="Mail "} voor meer informatie over de Innovation Awards 2012. PlayToTV behaalde vorig jaar een topvijfnotering in de categorie Best Entertainment. In 2011 schreven 589 innovators zich in voor de Innovation Awards in de communicatie-, media- en technologie-industrie. Op vind je een uitgebreid verslag in woord en beeld van de uitreiking tijdens het Innovation Event.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in