
Koen Coopmans werd tijdens CMO Day 2024 uitgeroepen tot Future CMO. Sindsdien maakte hij binnen de Nationale Postcode Loterij promotie tot Team Lead Acquisition Marketing. Coopmans, ook jurylid van de verkiezing van 2025, blikt terug op zijn marketingjaar.
Je werd het afgelopen jaar Future CMO of the Year. je weer kans had gemaakt?
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROS(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDW‘Het afgelopen jaar was voor mij een belangrijk en succesvol jaar. Ik maakte de stap van senior naar teamleider binnen het marketingteam, en samen hebben we mooie vooruitgang geboekt. We hebben gericht gewerkt aan meer effectiviteit in onze media- en creatiekeuzes, onder andere door nieuwe kanalen als addressable en connected TV te omarmen, en de kracht van audio nog meer te benutten in nieuwe samenwerkingen zoals 538 Stemmenjacht en de samenwerking rondom de Top 4000 en SkyRadio Christmas Station.
Welk marketingtalent verdient het dit jaar om in de spotlight te staan? De Adformatie Future CMO of the Year is niet ouder dan 30 jaar, maar weet desondanks indruk te maken in het marketingvak. Door een originele visie, een creatieve aanpak en/of door doorzettingsvermogen waardoor er aantoonbaar resultaat is gerealiseerd. Is er een nieuwe doelgroep aangeboord? Een nieuwe dienst bedacht? Een businesscase neergezet waardoor ze zelfs hogerop in de organisatie nieuwsgierig werden? Kandidaten nomineren of inzenden voor Future CMO kan nog tot en met vrijdag 11 april via chiefmarketing.nl.
De winnaar krijgt dit jaar een extra beloning en mag deelnemen aan het Marketing Leadership Programma van Adformatie en Nyenrode.
‘Tegelijkertijd hebben we steeds beter begrepen welke creaties en boodschap het beste aanslaat bij onze doelgroep, onder andere door testen binnen nieuwe segmenten en een betere balans tussen merk en sales binnen de campagnes. Dat heeft niet alleen bijgedragen aan een sterke merkontwikkeling, maar ook aan een groei in lotverkoop. Een goed voorbeeld is onze succesvolle decembercampagne, die een belangrijke bijdrage leverde aan de opbrengst. Dankzij onze deelnemers konden we daarmee weer meer goede doelen ondersteunen
‘Alleen om echt kans te maken op de Future CMO, vind ik dat je iets moet realiseren dat zo impactvol is voor de business dat het de organisatie voorgoed verandert. In 2023 was dat voor mij de introductie van Plus en Premium, waarmee we de bestaande en nieuwe deelnemers kunnen enthousiasmeren voor de komende jaren. Bovendien ben ik inmiddels 31 jaar oud. Daarom verwacht ik dit jaar geen kans te maken. Wel ben ik benieuwd welke strategische innovatie dit jaar het verschil gaat maken en de nieuwe Future CMO oplevert.’
Wat was het voor jaar voor de Nationale Postcode loterij?
‘2024 was een zeer succesvol jaar voor de Postcode Loterij. De verschillende campagnes die gedurende het jaar zijn gevoerd, hebben samen bijgedragen aan een recordopbrengst. Daarmee kon er ook meer worden uitgekeerd aan goede doelen – een resultaat waar we trots op zijn. De PostcodeKanjer campagne vormde een sterke afsluiter van het jaar. In deze campagne hebben we onze missie voor een rechtvaardigere, groenere en gezondere wereld nog prominenter onder de aandacht gebracht, in combinatie met het winnen van mooie prijzen samen met je buren.
‘Ook 2025 is goed van start gegaan. Een bijzonder hoogtepunt is het 25-jarig jubileum van Postcode Loterij Miljoenenjacht, een programma waar de Postcode Loterij al die jaren aan verbonden is. Ter ere van dit jubileum maken deelnemers dit seizoen kans op grotere én extra prijzen. In de laatste aflevering, op 13 april, wordt zelfs de gebruikelijke hoofdprijs van 5 miljoen euro verdubbeld naar 10 miljoen. De finalist in de studio maakt daardoor kans op een nog groter geldbedrag, en ook de kijkers thuis kunnen prijzen tot 10 miljoen euro winnen. De jubileumcampagne die hieraan gekoppeld is, is succesvol ontvangen.’
Wat waren jouw successen van het afgelopen jaar?
‘Mijn persoonlijke hoogtepunt van afgelopen jaar was natuurlijk het winnen van de Future CMO of the Year prijs! Tijdens het ontvangen van deze prijs realiseerde ik me pas echt wat voor impact we als marketeers kunnen hebben op een organisatie en dat het zo belangrijk is om stil te staan bij de successen die je samen met je team behaalt. Dit is iets wat we als marketeers vaker zouden moeten doen: genieten van de successen voordat we weer verder gaan naar het volgende project.
‘Naast deze prachtige prijs waren mijn andere successen van afgelopen jaar dat het gelukt is om onze missie voor een betere wereld een nog prominentere rol te geven, waardoor ons merk gegroeid is. Ook zijn we steeds beter in staat om onze doelgroep op de juiste manier te bereiken door inzichten vanuit meer onderzoek, segmentatie, attributie en door te blijven innoveren in nieuwe en bestaande mediumtypes en creaties. Dit alles heeft uiteindelijk geleid tot een hogere lotverkoop en ruim 3 miljoen deelnemers in totaal.’
Hoe blijf jij bij in jouw vakgebied?
‘Om bij te blijven in het vakgebied, probeer ik continu nieuwsgierig te blijven, zowel binnen mijn bestaande vakgebied als daarbuiten. Dit doe ik door het bezoeken van evenementen, webinars en het lezen van onderzoeken. Hierbij merk Ik dat de moderne marketeer een steeds bredere rol krijgt, waarbij het slim omgaan met data steeds belangrijker wordt.
‘Verder probeer ik zelf de diepte in te gaan in onderwerpen waar ik al veel kennis van heb, zoals media- en campagnemanagement. Daarnaast zoek ik actief naar de nieuwste innovaties en de marketing van de toekomst. Ik merk dat het niet alleen helpt om kennis op te halen, maar ook om kennis te delen. Door kennis te delen, dwing je jezelf om bepaalde informatie op een gestructureerde manier neer te zetten en denk je strakker na over de verhaallijn en de kennis die je wil overbrengen. Bovendien krijg je feedback van het publiek over wat wel en niet aanslaat. Een voorbeeld hiervan was mijn presentatie voor een sessie voor het BvA Next event over de opbouw van onze eindejaarscampagne.’
Wat is je advies voor jonge marketingtalenten in deze tijd?
‘Zeg ja tegen de kansen die je krijgt, zelfs als ze spannend of uitdagend lijken. Ik heb gemerkt dat je juist in dit soort situaties het meest groeit in je ontwikkeling. Onthoud daarbij: als iemand je iets vraagt, gelooft die persoon dat je het kunt, dus waarom zou je zelf anders denken?’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee