Overslaan en naar de inhoud gaan

Vijftigplussers in vijf types

De 50+er voelt zich mentaal niet ouder dan 52 jaar. 56 procent vindt het moeilijk om technologische ontwikkelingen bij te houden. 16…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze kapitaalkrachtige doelgroep vertegenwoordigt momenteel bijna een derde van de Nederlandse bevolking en zal alleen maar groeien. De verwachting is dat in 2025 het aantal 50+ers is gestegen tot zeven miljoen mensen. Daarmee maakt deze groep 43 procent uit van het totaal aantal Nederlanders.

related partner content for mobile comes here

Een doelgroep dus om rekening mee te houden in marketing-, reclame- en communicatiestrategieën, zo wordt al jaren beweerd. De ene 50+er is echter de andere niet. In opdracht van het 50+ Expertisecentrum hebben onderzoeksbureau Veldkamp (onderdeel van TNS NIPO) en Carl Rhode (Cool Hunt) respectievelijk een kwantitatief en een kwalitatief onderzoek gedaan naar de belevingswereld van 50+ers.

Op basis van deze diepgaande onderzoeken onder deze doelgroep zijn de 50+ers verdeeld in vijf types: Behoudende Zorgzamen, Oudere Afwachtenden, Stoere Prijsbewusten, Jongere Ruimdenkers en Vrijgevochten Vooroplopers.

Al deze typologieën hebben hun eigen kleuren en voorkeuren, die ook uit het onderzoek naar voren zijn gekomen. Deze segmentatie in vijf typologieën kan dan ook een bijdrage leveren aan het op de juiste manier benaderen van deze doelgroep.

Het 50+ Expertisecentrum heeft op basis van het onderzoeksrapport een boekje samengesteld. In dit boekje, met als titel '50+: hoezo homogeen? Vijf typologieën' staan de belangrijkste resultaten en conclusies, waaronder een uitleg van de vijf types en hun kenmerken. Een korte weergave.

Type 1 - Behoudende Zorgzamen
Kenmerken van de Behoudende Zorgzamen (1 miljoen mensen) zijn sociaal, conservatief en traditioneel. Daarnaast vindt deze groep het belangrijk geaccepteerd te worden door anderen. Belangrijke waarden zijn beheersing en gehoorzaamheid. De Behoudende Zorgzamen zijn niet erg innovatief; dit is meestal de laatste groep die een nieuw product of nieuwe technologie omarmt.

Type 2 - Oudere Afwachtenden
Deze groep (400 duizend mensen) is onopvallend en sociaal, en maakt weinig gebruik van media. Een comfortabel leven, volwassen liefde (seksuele én geestelijke intimiteit), vergeving, wijsheid en acceptatie door anderen staan hoog op de wensenlijst. Volgens Oudere Afwachtenden bieden de meeste nieuwe producten geen inhoudelijke verbetering. Merkvertrouwdheid is dan ook belangrijk.

Type 3 - Stoere Prijsbewusten
Prijsbewust, opgewekt, plezier, hedonisme, onafhankelijk, een stoere houding en interesse in elektronica zijn enkele kenmerken van de Stoere Prijsbewusten (550.000 mensen). Deze groep is het meest prijsbewust van alle 50+ers en hecht veel belang aan acties en aanbiedingen. Dit type is relatief jong (43 procent is tussen de 50 en 55 jaar) en voelt zich niet heel erg betrokken bij de buitenwereld.

Type 4 - Jongere Ruimdenkers
De Jongere Ruimdenkers (475 duizend mensen) zijn innovatief, progressief, sociaal en stijlvol. Ze vinden eerlijkheid, betrouwbaarheid en ruim van geest zijn belangrijk. Internet is de belangrijkste mediabron voor deze groep, televisie kijken of radio luisteren doen ze nauwelijks.
Aantrekkelijke, creatieve en betrouwbare merken hebben een streepje voor onder Jongere Ruimdenkers.

Type 5 - Vrijgevochten Vooroplopers
Extravert, individueel en erg innovatief: enkele kenmerken van de Vrijgevochten Vooroplopers (1,2 miljoen mensen). Deze groep omvat de meeste innovators/early adopters. Ze zijn bedreven in het gebruik van computers, internet en mobiele telefoon, en hebben thuis de beschikking over deze zaken. Mensen in deze groep zijn zware mediagebruikers, zowel van traditionele als van nieuwe(re) media.

Meer informatie is te vinden op .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in