Overslaan en naar de inhoud gaan

Pricing: De P die echte winstgevendheid garandeert

Hoe kun je pricing inzetten voor jouw merk om winstgevendheid te creëren? Je hoort het allemaal in deze podcast!
Partner
Beeckestijn Business School

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s op verschillende niveaus binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts.

Prijsgevoeligheid
Prijsgevoeligheid

De P van prijs is de meest onderschatte P van marketing. Veel marketeers voelen zich niet verantwoordelijk voor de prijs. Waarom is het juist belangrijk om je bezig te houden met pricing? In deze podcast van Studio Beeckestijn gaat Bart Meerdink in gesprek met Sebastian Glosemeyer. Sebastian is adviseur en lead op het gebied van pricing bij Flowresulting. Onderwerpen zoals prijsverhogingen, prijsstrategieën, value-based pricing, korting en psychologische prijsmethoden komen aan bod. 

Een stijging van de inkoopprijzen en marktprijzen

Momenteel zijn er enorme prijsstijgingen. Wanneer kies je ervoor om stijgende inkoopprijzen door te rekenen naar klanten? Hoe blijf je op de hoogte van de marktprijzen? En hoe bepaal je of je altijd cost leader wilt zijn? Tijdens deze podcast leer je dit aan de hand van voorbeelden en tips.

Prijsstrategieën

Het is van belang om te bepalen welke kostprijs strategie je wilt hanteren. In de podcast worden drie strategieën behandeld: de kostprijs plus methode, competitive pricing methode en de value-based pricing methode. Ontdek wat deze methoden inhouden en welke het beste past bij jouw organisatie.

Pricing en positionering

Pricing en positionering gaan altijd samen. Maar hoe kun je je propositie verbeteren? Sebastian legt dit uit aan de hand van twee voorbeelden. Daarnaast leer je waarom 'killer elementen' uit de standaard propositie moeten worden gehaald.

Betalingsbereidheid

Hoe kom je erachter wat de klant bereid is te betalen voor jouw product of dienst? Hier zijn verschillende methoden voor. Sebastian benoemt een aantal methoden die je kunt gebruiken om de betalingsbereidheid van je klant te voorspellen en licht deze toe.

Korting: De nadelige effecten

Vaak wordt er gedacht dat korting geven de beste manier is om klanten binnen te halen, maar niets is minder waar! Het heeft veel nadelige effecten. Tijdens deze podcast worden de effecten besproken waar jij op moet letten bij het geven van korting (B2B en B2C). Ook wordt de formule voor het berekenen van de Customer Lifetime Value benoemd. Hierdoor kun je een inschatting maken van de inkomsten die je redelijkerwijs kunt verwachten van een gemiddelde klant gedurende de looptijd van hun relatie met je bedrijf.

Prijspsychologische tactieken

Er zijn een aantal prijspsychologische mechanismen die je moet kennen en toepassen. Het decoy-effect, good-better-best, en the best of 100 worden benoemd tijdens de podcast. Sebastian legt uit wat deze tactieken betekenen en hoe je ze kunt gebruiken. Zijn tip: kijk op de website van Nick Kolenda voor een lijst met heel veel psychologische tactieken die jij kunt gebruiken.

Kortom, een hele interessante aflevering boordevol voorbeelden en concrete tips!

Klik hieronder om de podcast te beluisteren:

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Beeckestijn Business School

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s op verschillende niveaus binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in