Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe CEO John Lewis warenhuizen stopt voor ze is begonnen

De kerstdagen bij warenhuis John Lewis zijn zo rampzalig verlopen dat de aanstormende CEO Paula Nickolds voor de eerste werkdag opstapt.
Paula Nickolds
Paula Nickolds

Jaren was het dé kerstcommercial waar door het Britse publiek reikhalzend naar werd uitgekeken: de tearjerker die warenhuisketen John Lewis rond de feestdagen uitzond. Dit jaar maakte de spot niet de impact die men gewend was, zegt Anusha Couttigane, modespecialist bij adviesbureau Kantar. Oorzaak: digitale media en streaming on the go. ‘Het is gewoon niet meer het prime time event dat het was.’

related partner content for mobile comes here

Monsterverlies

De veranderende mediaconsumptie is niet het enige hoofdpijndossier voor de warenhuisketen, die qua aanbod sterk op de oude V&D lijkt. Waar in 2018 nog een voorzichtige winst van 800.000 pond werd genoteerd, duikelde dat in dezelfde periode vorig jaar naar een verlies van maar liefst 26 miljoen. Aan voormalig marketingdirecteur Paula Nickolds de schone taak het lek boven water te krijgen.

Nickolds werkte als sinds 1995 voor de keten en wordt omschreven als een retailveteraan. Ze zou de warenhuizen flink gaan opschudden. Trots kondigde men aan dat ze de eerste vrouw was die de toppositie van marketing director ging bekleden. Maar het monsterverlies gooide roeit in het eten. Enkele weken voor de topvrouw haar positie in zou nemen, is ze alweer teruggetreden.

Toekomst onzeker

In een verklaring rept John Lewis dat het stopzetten van het dienstverband van Nickolds in goed overleg is gebeurt. Ze wordt veel succes gewenst bij haar nieuwe werkgever.

Couttigane van Kantar hamert erop dat het warenhuis versneld in moet zetten op een sterke digitale strategie, wil het relevant blijven. Door het vertrek van Nickolds blijven de huidige verantwoordelijken voor merk en marketing op hun plek.

Geheel ongemerkt gaat het debacle echter niet voorbij. De cruciale kerstverkopen zakten volgens de eerste cijfers met bijna twee procent in. Voor het eerst in de 67-jarige geschiedenis kunnen de medewerkers van John Lewis hoogstwaarschijnlijk naar hun bonus fluiten. Couttigane ziet het somber in: ‘De toekomst voor de keten blijft onzeker.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Jasper van Doesselaar

is gebeur't' ???

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in