Overslaan en naar de inhoud gaan

Kenniseconomie is voor Nederland al een verloren race

Het kenniswerken verdwijnt nu al uit Het Westen richting de zogeheten 'opkomende landen'. Daarom is nu nodig dat we ons op innovatie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In opkomende landen (Brazilië, Rusland, India en vooral China) studeren straks miljoenen hoger opgeleiden af; per jaar! Intussen zijn wij hier in Het Westen hard bezig ons kenniswerken opnieuw in te richten zo dat iedereen overal kan werken (dat noemen we nu nog 'Het Nieuwe Werken'). Ik voorzie door de combinatie van die twee factoren een nabije toekomst waar we onze kenniswerkgelegenheid ras zien vertrekken naar landen waar de loonkosten, ook van de hoger opgeleiden, nog decennia lang ver onder het niveau liggen van wat wij hier 'verwend' zijn.

related partner content for mobile comes here

Nu al winnen veel Indiase automatiseringsbedrijven omvangrijke opdrachten van grote Nederlandse bedrijven; niet eens op 'prijs', maar op 'kwaliteit'.

Daarom hebben we nu innovatie nodig die ons UIT de kenniseconomie gaat brengen; weg uit die Red Sea, naar een eigen gecreëerde Blue Ocean. Ik verwacht dat we daarvoor met heel andere waarden aan de slag zullen moeten gaan: veel meer vanuit delen en zingeving dan vanuit presteren en geld verdienen.

We doen er verstandig aan de opkomende landen op die laatste waarden hun eigen ontwikkeling daarin te gunnen. En al deden we dat niet, ze doen het toch.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in