Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe moet de sollicitant zich presenteren?

Hoe moet de sollicitant zich nu eigenlijk presenteren in een sollicitatiegesprek? Als het aan de sollicitant zelf ligt doe je dat door een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit een peiling die carrièresite uitvoerde onder zijn bezoekers. Bijna 90 procent van de deelnemers aan de peiling vindt enthousiasme belangrijker dan de vorige werkervaringen. De sollicitanten sluiten hiermee aan bij de wens van de recruiter. Uit een vergelijkbaar onderzoek dat Monsterboard.nl hield onder recruiters, blijkt dat ook zij de werkervaring van een kandidaat minder belangrijk vinden dan zijn persoonlijkheid.

related partner content for mobile comes here

Aan de werkzoekenden op Monsterboard.nl werd de vraag gesteld: ‘Welke kwaliteit kun je volgens jou het best naar voren brengen bij een sollicitatiegesprek?’.

Van de 1.600 deelnemers aan de peiling antwoordde maar liefst tweederde (67 procent) dat enthousiasme en de bereidheid te leren de basis is voor een goede sollicitatie. Nog eens 21 procent vond het belangrijk om te benadrukken dat hun persoonlijkheid bij het bedrijf aansluit. Slechts 11 procent was van mening dat vorige werkervaring voorop dient te staan bij een sollicitatiegesprek en amper 1 procent koos voor de geschikte begindatum als belangrijkste gespreksonderwerp bij een sollicitatie.

In een ander onderzoek op Monsterboard.nl, werd aan recruiters gevraagd welke eigenschap zij juist belangrijk vinden bij een kandidaat. Uit de resultaten van dit onderzoek bleek dat ook onder de recruiters de werkervaring minder belangrijk wordt gevonden. Persoonlijkheid scoorde hier het hoogst (63 procent), ver boven werkervaring, opleiding en leeftijd.

Europese uitslagen

Niet alleen de Nederlandse werkzoekende vindt werkervaring minder belangrijk om naar voren te brengen in een sollicitatiegesprek - zijn Europese collega denkt daar net zo over. Ook uit parallelle onderzoeken die het Monster Career Network in andere Europese landen uitvoerde, blijkt het belang dat gehecht wordt aan een enthousiaste houding en de juiste persoonlijkheid. De helft van de Europese deelnemers (50 procent) vindt enthousiasme en de bereidheid te leren de belangrijkste kwaliteit om naar voren te brengen in een sollicitatiegesprek, terwijl nog eens 34 procent van de Europeanen kiest voor de mate waarin hun persoonlijkheid aansluit op het bedrijf. Slechts 14 procent van de sollicitanten in Europa vindt het belangrijk om de nadruk op vorige werkervaringen te leggen.

Nederland voert de ranglijst aan voor wat betreft het belang dat gehecht wordt aan enthousiasme, gevolgd door Ierland (61 procent), België (58 procent) en Groot-Brittannië (57 procent). Denemarken scoort met 33 procent het laagst. Werkzoekenden in dit land achten persoonlijkheid een stuk belangrijker (56 procent). Ook in Duitsland wordt laag gescoord op enthousiasme en de bereidheid te leren. Slechts 34 procent van de Duitsers kiest voor deze optie. Opvallend is dat Duitsland als enige land juist de nadruk op de vorige werkervaringen legt (48 procent). Is het dan toch waar dat onze oosterburen er een meer formele en zakelijke instelling op na houden?

De resultaten van dit onderzoek zijn gebaseerd op de reacties van Europese Monster.com gebruikers in de periode van 14 tot 28 oktober, waarbij elke bezoeker slechts één keer zijn stem kon uitbrengen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in