Overslaan en naar de inhoud gaan

Sponsors blijven trouw aan sport

Vorige week werden in Amsterdam voor de derde keer de Sponsorringen uitgereikt, de Oscars voor de beste sponsors in sport en cultuur (zie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de eerste economische dip na de aanslagen op de 11de september vorig jaar nam Aegon een gedurfd besluit. De bijdrage aan de schaatsbond werd verdubbeld tot circa vijf miljoen euro. En ook werd het samenwerkingsverband met de KNSB van 25 jaar met nog eens vier jaar verlengd.

related partner content for mobile comes here

Sindsdien zijn de beurzen onderuit gegaan en is de malheur mondiaal, maar het verzekeringsconcern heeft geen seconde spijt gehad van zijn beslissing. ‘We bereikten vorig jaar met onze campagne 25 jaar schaatsfan een mijlpaal en we hebben heus gezocht naar nieuwe wegen’, zegt Jan Driessen, directeur Communicatie van Aegon. ,,Maar als je een goed huwelijk hebt, dan neem je niet zo maar een nieuw liefje. Vervolgens hebben we dankzij de Olympische Spelen een absoluut topjaar gehad.’ De band met de KNSB is geen blinde liefde, eerder een verstandshuwelijk. ‘Aegon is geen charitatieve instelling. We meten onze naamsbekendheid en daaruit blijkt dat negen van de tien mensen ons in één adem noemen met schaatsen.’

Aegon met het schaatsen en ABN Amro met het tennistoernooi in Ahoy' zijn pioniers geweest in de sportsponsoring. ABN Amro is in 1973 aan de slag gegaan met het tennistoernooi. Sponsormanager Florien Vaessen: ‘Naamsbekendheid en het beeld dat mensen van de bank hebben rondom het tennis en Ajax zijn maatgevend voor de sportsponsoring. Die is niet onderhevig aan bezuinigingen. We zien dat we door sponsoring ons verenigen met de belangstelling van onze klanten. Dat kan alleen door het jaren vol te houden.’

Ook Heineken tamboereert op die band met de consument. ‘Het gaat Heineken er natuurlijk om meer bier te verkopen’, zegt sponsormanager Mark Ruygrok. ‘Maar we willen voorkomen dat sport en alcohol met elkaar worden geassocieerd. Daarom willen we in het Holland Heineken House de gastheer zijn, de gangmaker van het feestje. Zoals we met Heel Holland Helpt het Oranjegevoel willen aanwakkeren. Sport is voor ons merk heel belangrijk, dus wordt op sponsoring niet bezuinigd.’

De grootste sponsor van ons land, Rabobank, zweert eveneens bij continuïteit. ‘Niets werkt zo goed en langdurig als sponsoring. Daar kan geen advertentie of mailing tegen op’, zegt sponsormanager Vincent Pijpers. ‘Sport is onverminderd aantrekkelijk, ook nu het wat minder gaat. Maar als het langer blijft kwakkelen, zal ieder bedrijf kritisch naar kosten kijken.’

Pijpers rekent voor dat zijn bank mede via vele lokale en regionale kantoren een kleine 30 miljoen euro in sport- en maatschappelijke projecten steekt. Minder dan helft wordt centraal gestoken in paardensport, hockey en natuurlijk wielrennen. ‘Heel Nederland weet dat we ons met wielrennen bezighouden. Het maakt ons sympathiek en de sport past bij ons imago, bij de boeren die hun lot in eigen handen namen en een coöperatieve bank stichtten. Daar liggen onze wortels. Met het wielerplan heeft het net zo gewerkt.’

Bron: Algemeen Dagblad

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in