Overslaan en naar de inhoud gaan

Patagonia en Ben & Jerry's hebben boodschap voor Apple en Amazon: 'Let's get to work'

De Business Roundtable was groot nieuws vorige week. Maar wat de ceo's hebben afgesproken, doen veel merken al - en krijgen dat te horen.
New York Times
New York Times

Normaal gesproken roepen goede doelen merken op het matje als het gaat om milieu- en klimaatproblematiek. Dit keer nemen onder meer Patagonia, The Body Shop en Ben & Jerry’s de schone taak op zich. Zij plaatsen een paginagrote advertentie in The New York Times geadresseerd aan de grootste Amerikaanse bedrijven.

related partner content for mobile comes here

De advertentie is een oproep aan 181 zakenlieden (waaronder Apple-ceo Tim Cook en Amazon-oprichter Jeff Bezos) van de prominente Business Roundtable die vorige week de verklaring The purpose of a corporation tekenden. Hierin gaven ze aan niet langer uitsluitend winst te willen maken, maar ook de maatschappij te verbeteren.  

'Let's get to work'

In de open brief, die zondag werd gepubliceerd in The New York Times, laten 30 ceo’s weten (waaronder die van Patagonia, The Body Shop en Ben &
Jerry’s) dat zij lid zijn van een ‘gecertificeerd’ B Corps (een soort fair trade-label voor bedrijven) dat
een positieve invloed wil hebben op milieu, klimaat en werknemers. 'We werken met een beter bedrijfsmodel wat ons in staat stelt, en u ook in staat zou kunnen stellen, om kortetermijndenken te bestrijden en ons de vrijheid geeft om beslissingen te nemen die winst en doel in balans brengen', zo staat er in de brief. 

Het B Corps vindt het een stap in de goede richting dat de grootste Amerikaanse multinationals het niet langer als primair doel zien om zoveel mogelijk geld te verdienen voor aandeelhouders. Maar deze belofte is volgens de 30 ceo's niet voldoende voor economische vooruitgang of tegen klimaatverandering. Ze doen
een oproep aan de BRT-leden om daadwerkelijk hun aanpak te veranderen. 'De open brief daagt de leden uit om actie te ondernemen en verder te gaan dan de woorden in de verklaring', aldus Andres Kassoy, mede-oprichter van het B Lab, tegen de Guardian.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in