Overslaan en naar de inhoud gaan

Onweerstaanbaar lelijk

Steden met rafelranden zijn interessant, gelaagd en aantrekkelijk
Partner
Mensch creative agency

In een wereld vol emotie, gaat ‘t in ons vak steeds meer over getallen en data, liefst big. En steeds minder over mensen. Mensch gelooft in menselijke merken. Samen met opdrachtgevers bouwen we aan identiteit, positionering en merkverhaal. En creëren we employer en public branding campagnes. In onze twee winkelpandjes midden in de maatschappij, mixen we jong creatief talent en brede ervaring met wetenschappelijke inzichten. En proberen we elke dag invulling te geven aan de Engelse betekenis van ‘mensch’ (noun, ‘men(t)sh): a person of integrity and honor.

Lees meer

 

Lees minder
Miniatuurvoorbeeld
Rafelranden zijn aantrekkelijk; graffitisteeg Hosier Lane een must-see in Melbourne
© Robert Blackburn
Miniatuurvoorbeeld
Rafelranden zijn aantrekkelijk; graffitisteeg Hosier Lane een must-see in Melbourne
© Robert Blackburn

Almere was zo winderig dat niemand er wilde wonen. Tilburg was een ongezellig oord. Onguur Liverpool had bar weinig te bieden. En wie Napels dacht, dacht Camorra en vuilnistorens. Niks aantrekkelijks aan. Maar das war einmal. Want rafelranden maken steden juist bekoorlijk. Mensch vindt er wat van.

Niks te beleven

Wat hebben Almere, Brasília, Canberra, Ottawa, Sint-Petersburg en Wolfsburg met elkaar gemeen? Het zijn zorgvuldig geplande steden – bedacht in plaats van ontstaan. Zulke steden kampten lang met een slecht imago. Want gepland betekent saai. Rechttoe rechtaan. Levenloos -- niks te beleven. Maar Almere is inmiddels geweldig populair. Geholpen door de onbetaalbaarheid van Amsterdam, heeft de stad een nadeel (winderigheid) omgezet in een voordeel (ruimtelijkheid).

“Onguur maar boeiend”

Daar kunnen Rotterdam, Nijmegen en Tilburg over meepraten. Na de oorlog moesten ze grotendeels opnieuw worden opgebouwd. Dat leverde geen knusse binnensteden op. Maar ze hebben zichzelf opnieuw uitgevonden. Tilburg en Nijmegen bruisen. Rotterdam is een spannende mix van traditioneel en modern. En ook Liverpool en Napels mogen zich verheugen op een groeiende belangstelling van toeristen. Scampia, Napels’ maffiawijk, werd bijvoorbeeld onlangs beschreven als “onguur maar boeiend”.

Rafelranden

Het illustreert dat mensen geen gepolijste designsteden willen. Ze willen wonen in en reizen naar steden met karakter. Steden die een oorspronkelijke ervaring beloven die bekend met onbekend balanceert, aangeharkt met onguur, rustig met woest, veilig met gevaarlijk. Steden die hun onaantrekkelijkheden niet wegpoetsen, maar ze juist in de spotlights zetten. Want de aantrekkingskracht van steden schuilt juíst in hun rafelranden. Op een brandschoon eldorado zijn mensen snel uitgekeken.

Een stad met karakter

De onaantrekkelijkheid van Charlerloi is zo bekeken haar belangrijkste asset -- de stad is onweerstaanbaar lelijk. Tirana, de hoofdstad van Albanië, is “arm maar sexy” -- en juist die paradox (‘arm kan toch niet sexy zijn’) maakt de stad bekoorlijk. Met ‘Er gaat niets boven Groningen’ stak Groningen de draak met zichzelf. Ze stopte haar haar zwakte niet weg, maar gaf het een prominente plek in communicatie. En dat maakte mensen nieuwsgierig. Steden die hun zwaktes omarmen zijn steden met karakter: interessant, gelaagd en aantrekkelijk en het wonen en bezoeken meer dan waard.

Dus: ook geïnteresseerd in het karakter van jouw stad, Assen, Breda, Den Bosch, Deventer, Dordrecht, Leeuwarden, Maastricht, Middelburg, Hoofddorp, Hoorn, Lelystad Zoetermeer -- of iedere andere stad die zich aangesproken voelt? Misschien kan onze CH-sessie wel iets voor jouw stad betekenen!

Mensch | creative agency
www.mensch-amsterdam.com

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Mensch creative agency

In een wereld vol emotie, gaat ‘t in ons vak steeds meer over getallen en data, liefst big. En steeds minder over mensen. Mensch gelooft in menselijke merken. Samen met opdrachtgevers bouwen we aan identiteit, positionering en merkverhaal. En creëren we employer en public branding campagnes. In onze twee winkelpandjes midden in de maatschappij, mixen we jong creatief talent en brede ervaring met wetenschappelijke inzichten. En proberen we elke dag invulling te geven aan de Engelse betekenis van ‘mensch’ (noun, ‘men(t)sh): a person of integrity and honor.

Lees meer

 

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in