De inclusieve mensch
In een wereld vol emotie, gaat ‘t in ons vak steeds meer over getallen en data, liefst big. En steeds minder over mensen. Mensch gelooft in menselijke merken. Samen met opdrachtgevers bouwen we aan identiteit, positionering en merkverhaal. En creëren we employer en public branding campagnes. In onze twee winkelpandjes midden in de maatschappij, mixen we jong creatief talent en brede ervaring met wetenschappelijke inzichten. En proberen we elke dag invulling te geven aan de Engelse betekenis van ‘mensch’ (noun, ‘men(t)sh): a person of integrity and honor.
Lees meer
Het menselijk brein is geprogrammeerd om ‘wij’ leuker te vinden dan ‘zij’. Wij omringen ons graag met mensen die onze overtuigingen delen, dezelfde broeken dragen, dezelfde boeken lezen, dezelfde dingen hebben geleerd. Mensch vindt er wat van.
Digitale gettovorming
Birds of a feather flock together. En dat geldt helemaal online. Daar wordt onze aangeboren neiging om ons aangetrokken te voelen tot wat vertrouwd is flink versterkt. We worden er zelden geconfronteerd met opvattingen die niet de onze zijn. Onze filter bubbel laat alleen die zaken door die we toch al vonden. Het recente schandaal rond Cambridge Analytica laat zien dat zulke digitale gettovorming ons vatbaar maakt voor beïnvloeding.
Sterk en veerkrachtig
We kunnen er weinig aan doen dat we uniformiteit aantrekkelijk vinden. Maar die aantrekkingskracht heeft een gevaarlijke keerzijde. Uniformiteit op zijn slechtst is een strakke sociale dwangbuis – denk Noord-Korea. Dat geldt ook voor organisaties. Diversiteit maakt organisaties creatiever, succesvoller en aantrekkelijker. Een veelzijdig personeelsbestand vormt de basis voor een sterk en veerkrachtig (werkgevers)merk. Daarom is het belangrijk dat we ons omringen met andersdenkenden. Ons laven aan de ideeën en perspectieven van mensen met een andere achtergrond en andere ervaringen.
Inclusiviteit stimuleren
En alleen dáárom al kunnen organisaties niet om inclusiviteit heen. Inclusiviteit staat voor gelijkwaardigheid, openheid en diversiteit. Het gaat over mensen betrekken die anders uitgesloten of gemarginaliseerd zouden worden. Mensen met een lichamelijke handicap of een geestelijke beperking aan werk helpen. Mensen van elke sociaal-culturele komaf waarderen. Mensen van iedere seksuele voorkeur omarmen. Inclusief denken laat je met andere ogen naar hetzelfde probleem kijken. Het brengt perspectief.
Inclusiviteit stimuleren is in eerste instantie natuurlijk gewoon een kwestie van goed burgerschap. Maar het werkt dus ook cultuurversterkend en draagt bij aan het succes van organisaties.
Mensch | creative agency
www.mensch-amsterdam.com
In een wereld vol emotie, gaat ‘t in ons vak steeds meer over getallen en data, liefst big. En steeds minder over mensen. Mensch gelooft in menselijke merken. Samen met opdrachtgevers bouwen we aan identiteit, positionering en merkverhaal. En creëren we employer en public branding campagnes. In onze twee winkelpandjes midden in de maatschappij, mixen we jong creatief talent en brede ervaring met wetenschappelijke inzichten. En proberen we elke dag invulling te geven aan de Engelse betekenis van ‘mensch’ (noun, ‘men(t)sh): a person of integrity and honor.
Lees meer
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid