Overslaan en naar de inhoud gaan

Gokbedrijven adverteerden illegaal rondom het wk-voetbal

Onderzoek van de NOS wijst uit dat de gokbedrijven verrast zijn over de redenatie van de Kansspelautoriteit.
Steven Bergwijn maakt 1-0 tegen Noren in kwalificatiewedstrijd voor WK Qatar - ANP Koen van der Weel
Steven Bergwijn maakt 1-0 tegen Noren in kwalificatiewedstrijd voor WK Qatar
© ANP Koen van der Weel
Steven Bergwijn maakt 1-0 tegen Noren in kwalificatiewedstrijd voor WK Qatar - ANP Koen van der Weel
Steven Bergwijn maakt 1-0 tegen Noren in kwalificatiewedstrijd voor WK Qatar
© ANP Koen van der Weel

Bekende gokmerken als Toto en Betcity hebben verboden reclame gemaakt voor gokken rondom het wk-voetbal in Qatar. Zo adverteerden ze bijvoorbeeld op Scorito, een populaire website om te gokken op wk-pools. Honderdduizenden websitebezoekers zagen die advertenties op Scorito, totdat toezichthouder de Kansspelautoriteit ingreep. 

related partner content for mobile comes here

Dat meldt de NOS op basis van eigen onderzoek. De Kansspelautoriteit heeft de gokbedrijven een ultimatum gesteld, waarna zij gestopt zijn met adverteren. Volgens de NOS volgen er mogelijk nog boetes in deze zaak. 

Zijn voetbalpools games?

De reden dat de Kansspelautoriteit ingrijpt, is omdat de toezichthouder van mening is dat voetbalpools in de categorie games vallen. Bedrijven mogen geen gokadvertenties laten zien bij games. 

Toto en Betcity, bedrijven die adverteerden rondom de wk-pools, reageren tegenover de NOS verrast. Zij zijn het niet eens met de redenatie van de toezichthouder. Zo zegt Betcity wk-pools-websites niet als online games te zien en heeft het bedrijf naar eigen zeggen analyses gemaakt die zouden aantonen dat de reclames weinig jongvolwassenen bereiken. Het bereik in gevoelige leeftijdsgroepen ligt vast in reclame-eisen van de overheid.

Opvallend genoeg is ook de Nederlandse Loterij, een staatsbedrijf, de fout ingegaan met gokken op wk-pools. Toto, een merk van Nederlandse Loterij, adverteerde rondom dit onderwerp maar is zich van geen kwaad bewust. Een woordvoerder laat Adformatie weten: 'Toto heeft na een verzoek van de Ksa reclame verwijderd van deze website. De Ksa blijkt deze site te zien als een game, Toto als een promotioneel kansspel waarbij reclame is toegestaan. Omdat Toto zich aan de wet wil houden, is de reclame verwijderd en heeft Toto de Ksa om verduidelijking van hun visie gevraagd.'

Verbod in de maak

De Kansspelautoriteit is blij dat de bewuste reclames inmiddels offline gehaald zijn. De toezichthouder zegt tegenover de NOS ook andere overtredingen aangekaart te hebben. Zo riep een gokbedrijf op sociale media op om te gokken tijdens wk-wedstrijden en zette een ander merk een bekende Nederlander in om reclame te maken voor het wk. Sinds 1 juni mogen bedrijven geen bn'ers meer gebruiken voor gokreclames. 

De overheid werkt achter de schermen aan een veel breder gokverbod. Het is daarom mogelijk dat merken dit wk-voetbal voor het eerst én voor het laatst op legale wijze mogen adverteren rondom online gokken. Al is het zeker nog geen gelopen race. Er is veel verzet tegen het gokreclameverbod, onder andere van gokmerken, de KNVB, tv-bedrijven en uitgevers. Zij vrezen dat online gokkers bij een verbod overstappen op illegale websites. De overheid pleit voor een verbod om online gokken minder aantrekkelijk te maken, want ze is geschrokken dat de legalisering vorig jaar geleid heeft tot forse stijging van onlinegokbestedingen

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in