Overslaan en naar de inhoud gaan

WK in Qatar: adverteerders geven zes keer minder uit dan tijdens EK 2021

Adverteren voorafgaand aan WK: veel merken kiezen voor indirect; ze refereren aan Oranje, de KNVB of het Oranjehuis, niet aan WK zelf.
albert heijn wk campagne
AH presenteert 'samen kleuren we Oranje'
albert heijn wk campagne
AH presenteert 'samen kleuren we Oranje'

Merken lieten bij aanvang van het WK een dubbele moraal zien. Zich associëren met het evenement in Qatar deden ze liever niet gezien de schrijnende arbeidsomstandigheden bij de bouw van de stations en de mensenrechtensituatie in het gastland. Maar steun aan Oranje, dat kon weer wel.

related partner content for mobile comes here

Wat heeft deze terughoudendheid tot nu betekend voor de uitgaven van adverteerders aan het WK voetbal? Adfact verzamelde gegevens over de reclamebestedingen in de weken tot de eerste wedstrijd, en vergeleek deze met de gegevens uit de weken voorafgaand aan het EK in de sportzomer van 2021.

Groot verschil

Het grootste opvallende verschil tussen dit jaar en 2021 is het bruto totaalbedrag dat werd uitgegeven aan tv-, radio-, buiten-, bioscoopreclame en advertenties in dagbladen en tijdschriften. In de weken voorafgaand aan het EK vorig jaar werd er voor 51 miljoen euro aan reclames geregistreerd. Nu is dat met ruim 8 miljoen euro ruim zes keer minder.

Bij de top-5 van grootste adverteerders van dit jaar zien we de Fifa-sponsors Hyundai en Coca-Cola bovenaan staan. Het eerste retailmerk in Nederland is de Mediamarkt.

1.            Hyundai – €1,5 mln.
2.            Coca-Cola – €1,2 mln.
3.            Mediamarkt – €1,1 mln.
4.            Albert Heijn – €0,8 mln.
5.            Koopjedeal.nl – €0,6 mln.

Langzamere start

Bij het EK in 2021 startte men 6 weken voor het toernooi. De bruto besteding in die week was ruim 7 ton. Dit jaar werden er 6 weken voor de eerste wedstrijd weliswaar enkele uitingen in dagbladen geregistreerd, maar de bruto waarde daarvan was slechts 11 duizend euro.

Voor zover adverteerders dit jaar op gang kwamen, gebeurde 5 weken voorafgaand aan het toernooi met een bedrag van ongeveer € 278.000. Dat lag vorig jaar 6 ton hoger.

Minder adverteerders

Ook het aantal adverteerders was aanmerkelijk minder. Adfact registreerde vorig jaar 57 merken. Dit jaar 18. De grote afwezige in de top 5 is dit jaar Jumbo, die zijn tv-campagne onder maatschappelijke druk annuleerde. Vorig jaar stond Jumbo nog bovenaan de lijst met EK-adverteerders met een bedrag van € 13.524.486. Ook Lidl, Staatsloterij, Plus en Thuisbezorgd.nl komen dit jaar niet voor in de totaallijst.

De manier waarop bedrijven reclame maken lijkt dit jaar ook iets af te wijken. Sommige partners van de KNVB, maar ook andere bedrijven, kiezen inderdaad voor indirect adverteren voor het WK. Ze refereren bijvoorbeeld aan het Oranjehuis, aan het oranjegevoel, of aan het feit dat ze partner zijn van de KNVB. Een van de weinigen die wel rechtstreeks verwijzen naar het WK in Qatar is Hyundai.

Andere omstandigheden

Het negatieve beeld over dit wereldkampioenschap voetbal, of eigenlijk over gastland Qatar, had dus duidelijk effect. Tegelijkertijd zijn er andere omstandigheden die van invloed zijn op het (niet) adverteren rondom dit WK. Het evenement valt in een periode waarin ook Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis de aandacht en budgetten van adverteerders vragen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in