Overslaan en naar de inhoud gaan

Albert Heijn wint weer Liegebeest-verkiezingen

De supermarktketen krijgt de oneervolle titel door de behandeling van zijn kippen.
Liegebeest
Liegebeest

Supermarktketen Albert Heijn wint wederom de dubieuze titel ‘Liegebeest’. Een prijs van dierenrechtenorganisatie Wakker Dier om misleiding en leugenachtige claims over dierenwelzijn aan te pakken.

related partner content for mobile comes here

De supermarkt heeft zijn nominatie te danken aan de verpakking van zijn AH-kip, waarop ‘meer ruimte’ staat geschreven. ‘Terwijl Albert Heijn met 16 kippen op een vierkante meter de dieren juist de minste ruimte geeft zonder daglicht’, aldus Wakker Dier.

‘Zelfs Aldi geeft de kippen meer ruimte’

Alle supermarkten stopten in 2016 met plofkip. Maar Albert Heijn heeft in vergelijking met zijn concurrenten de kleinste stappen gezet. Volgens Wakker Dieren krijgt elke kip slechts een A4-tje ruimte. 'Hierdoor staan de dieren op hun natte, ammoniakrijke uitwerpselen en kunnen ze voetzweren krijgen. Zelfs Aldi geeft de kippen meer ruimte.' Wakker Dier startte eerder al een campagne tegen AH omtrent dit probleem.

In 2017 kreeg Albert Heijn de titel ook al, omdat hij in een Allerhande-artikel over serranoham een foto liet zien van varkens in de wei. 'Terwijl de dieren in werkelijkheid in dichte, krappen stallen leven zonder stro', aldus Wakker Dier.

 

Stressvrije chocolade

De andere drie genomineerden in deze Liegebeestverkiezing waren ‘teder geproduceerde’ melkchocolade van Milka, ‘stressvrije’ Ierse vleesrunderen van Bord Bia en ‘liefdevol’ afgevoerde lammetjes voor Jumbo’s geitenkaas. Jumbo heeft inmiddels aangegeven zijn uitspraak te betreuren en zal deze rectificeren.

McDonald’s is vorige week uit de verkiezing gehaald, nadat hij een foutieve claim op de website aanpaste. Op de webpagina deed de keten alsof hij is gestopt met plofkip en alleen ‘100 procent enriched kippenvlees’ gebruikt. 'Hiermee verzwijgt McDonald's dat het nog steeds gebruik maakt van een snelgroeiende plofkip die in zes weken tijd uitgroeit tot een dier van 2,3 kilo', zegt Wakker Dier. 'Het enige ‘enriched’ is dat de dieren wat strobalen en daglicht krijgen.’

Vorig jaar won Rabobank vanwege een reclame die zou impliceren dat de bank de voedingssector gaat verduurzamen. 'Terwijl Rabo in werkelijkheid miljarden euro’s investeerde in onder meer megastallen', aldus de dierenwelzijnsorganisatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in