Overslaan en naar de inhoud gaan

Adform geeft adverteerders inzicht in de milieu-impact van hun campagnes

De vernieuwing is te danken aan een samenwerking tussen Adform en Scope3.
carbon footprint shutterstock
© Afbeelding: Shutterstock
carbon footprint shutterstock
© Afbeelding: Shutterstock

Adverteerders of merken die klant zijn bij Adform kunnen binnenkort de ecologische voetafdruk van hun programmatic campagnes plannen, meten, optimaliseren en rapporteren binnen Adform DSP. Deze vernieuwing ontstaat door een samenwerking tussen Adform en Scope3.

related partner content for mobile comes here

Nederland volgt snel

De samenwerking start via een zeer beperkt bètaprogramma met enkele klanten, waarvan alleen Deutsche Telekom AG met naam genoemd wordt. Adform wil desgevraagd geen andere klantnamen geven maar zegt dat een aantal global accounts ook actief zijn in Nederland. De bèta vindt onder andere plaats in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Medio maart of in april wil Adform overgaan naar een pre-releasefase. Nederland is één van de landen die mee gaat doen aan deze fase, zij het met een beperkt aantal klanten van Adform. De officiële, wereldwijde release staat gepland voor juni of juli. Dit kan uitlopen als het platform nog niet aan de kwaliteitsverwachtingen van Adform voldoet, waarschuwt een woordvoerder alvast.

Afwegingen maken

De integratie met Scope3 betekent voor merken en adverteerders dat zij straks een inschatting kunnen maken van de ecologische impact van hun campagnes. Met die inzichten hoopt Adform dat adverteerders de verwachte CO2-uitstoot en de prestaties van de campagne tegen elkaar af gaan wegen. Het platform zegt bovendien dat adverteerders ‘groenere media’ kunnen inzetten met kwantificeerbare data en resultaten.

EU-wetgeving in aantocht

Steeds meer media- en marketingbedrijven besteden aandacht aan de ecologische voetafdruk van hun (programmatic) advertentiecampagnes. Dat komt ook door naderende wetgeving vanuit de Europese Unie. Vanaf 2024 zijn bedrijven verantwoordelijk voor hun CO2-uitstoot binnen de wereldwijde supply chain, een wet die duurzamer werken moet stimuleren. Oliver Whitten, chief operating officer van Adform, hoopt dit ook. Hij zegt: ‘Alle bedrijven hebben een verantwoordelijkheid om hun CO2-uitstuit te meten en te verminderen. In de digitale advertentiebranche is dat niet anders. Als klantgericht bedrijf zien we het werk van Scope3 als een belangrijke stap vooruit, dus samenwerken met hen is voor ons een logische keuze omdat het ons in staat stelt om onze klanten nog beter te kunnen ondersteunen bij hun duurzaamheidsstrategie en daarmee de hele keten.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in