Overslaan en naar de inhoud gaan

Adverteerders en gebruikers weten Meta (weer) te vinden

Het techconcern verwelkomt meer adverteerders en gebruikers, maar snijdt ook fors in zijn uitgaven door economische tegenwind.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Een toename van het aantal gebruikers van Facebook heeft tot een flinke omzetstijging voor moederbedrijf Meta Platforms geleid. In de laatste drie maanden van het afgelopen jaar wisten adverteerders het bedrijf weer goed te vinden en daardoor presteerde Meta boven verwachting.

related partner content for mobile comes here

Meer interesse van adverteerders

Het aantal dagelijks actieve gebruikers op Facebook steeg met 4 procent op jaarbasis tot 2 miljard. Dat betekent dat een kwart van de wereldbevolking elke dag op de site inlogt. Voor alle Meta-diensten, naast Facebook ook Instagram en WhatsApp, gaat het om net geen 3 miljard dagelijks actieve gebruikers.

Om al die mensen te bereiken wenden adverteerders zich weer meer tot Meta. Eerder vorig jaar had de onderneming nog last van economische onzekerheid door hoge inflatie en de oorlog in Oekraïne. Ook merkte Meta dat minder iPhonegebruikers het bedrijf toestemming gaven om hun gedrag te volgen na een wijziging in besturingssysteem iOS. Maar in het slotkwartaal van 2022 kwam de omzet hoger uit dan kenners hadden verwacht, op 32,2 miljard dollar. Omgerekend is dat zo'n 29,3 miljard euro. Ten opzichte van het einde van 2021 was de omzet wel lager.

Minder investeren in metaverse

Over heel vorig jaar kwam de omzet van Meta uit op 116,6 miljard dollar, een daling van 1 procent ten opzichte van 2021. De kosten kwamen wel veel hoger uit en dat leidde tot een winst van 23,2 miljard dollar, 41 procent lager dan in 2021. Meta kondigde in november al aan 11.000 banen te gaan schrappen, zo'n één op de acht, om die kosten terug te dringen. Ook de investeringen in de virtuele wereld metaverse gaan omlaag nu Meta last heeft van economische tegenwind. Voor heel dit jaar denkt Meta tussen de 89 miljard en 95 miljard dollar te investeren. Dat is zo'n 5 miljard dollar minder dan tijdens een eerdere verwachting.

Advertenties goed voor 113 miljard dollar

Die metaverse, waarvan oprichter en topman Mark Zuckerberg gelooft dat het de toekomst van het bedrijf is, was vorig jaar goed voor een omzet van 2,2 miljard dollar. Advertenties waren goed voor 113,6 miljard dollar aan omzet.

Beleggers waren blij met de resultaten van Meta. Het aandeel, dat in 2022 heel veel terrein verloor, ging in de zogeheten nabeurshandel meer dan 16 procent omhoog. Dat kwam ook omdat Meta voor 40 miljard dollar extra aan eigen aandelen gaat inkopen.

(Bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in