Overslaan en naar de inhoud gaan

DDA-onderzoek: winstmarge van digitale bureaus onder druk door inflatie en lagere omzetgroei

Het kengetallenonderzoek van de branchevereniging maakt ook duidelijk dat de meeste bureaus de tarieven meer verhogen dan salarissen.
Winst onder druk
Het winstmarge van veel DDA-bureaus staat onder druk
© Afbeelding: Shutterstock
Winst onder druk
Het winstmarge van veel DDA-bureaus staat onder druk
© Afbeelding: Shutterstock

Het winstmarge van digitale bureaus staat onder druk door een lagere omzetgroei en de hoge inflatie. Dat meldt brancheorganisatie Dutch Digital Agencies (DDA) op basis van een jaarlijks kengetallenonderzoek, waar deze keer 142 van de 157 DDA-leden aan meegewerkt hebben. Het onderzoek is traditiegetrouw uitgevoerd door marktonderzoeker Ipsos.

related partner content for mobile comes here

Lagere groei

De 142 bureaus verwachten dit jaar een totaalomzet van 879 miljoen euro te behalen. Dat komt neer op een gemiddelde groei van 4,8 procent. Na het eerste 'coronajaar' 2020 haalden de DDA-leden in 2021 een omzetstijging van 14,9 procent. De groei valt dit jaar dus lager uit en ook het winstmarge van een bureau is met gemiddeld 12,4 procent lager dan DDA graag ziet (20 procent). 

Tarieven stijgen

De hoge inflatie en war on talent houdt ook digitale bureaus bezig, zo blijkt uit het kengetallenonderzoek van de branchevereniging. Ruim twee derde van de DDA-leden wil de tarieven voor klanten verhogen. De tariefverhoging komt gemiddeld neer op 7,6 procent. Dat is lager dan DDA aanraadt. Volgens een advies van de branchevereniging kunnen bureaus hun uurtarieven het beste met minimaal 10 procent verhogen 'om de branche financieel gezond te houden.' 

Salarissen gaan ook omhoog

Bureaus verhogen naast hun tarieven ook de salarissen voor eigen personeel. Meer dan driekwart van de digitale bureaus verhoogt in januari de salarissen, gemiddeld met 5,62 procent. Dat doen zij met name om personeel te ondersteunen in deze tijd van hoge inflatie én een aantrekkelijke werkgever te blijven. Fenna van Raaij, bureaumanager bij DDA, verklaart: 'Als werkgever ben je niet per se verantwoordelijk voor een gehele compensatie van deze extreme inflatie. Maar we zitten in een krappe arbeidsmarkt, waarin het vooral lastig is om senior talent te behouden. Je hebt speelruimte nodig om medewerkers benefits te bieden waardoor ze willen blijven.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in