Met een filmpje roept Wakker Dier op tot een boycot van KFC, totdat de fastfoodketen overstapt op kip met een Beter Leven-ster.
Wakker Dier hekelt voornamelijk de KFC ‘bucket’: een grote emmer vol stukken gefrituurde plofkip. Een ‘Hot for Two’ bucket weegt ruim 2 kilo, terwijl het Voedingscentrum per dag per persoon slechts één tiende daarvan aanbeveelt aan vlees. ‘Met deze emmer vol plofkip stimuleert KFC consumenten om grote hoeveelheden dierenleed naar binnen te werken. De lage prijs bij KFC wordt via de boer afgewenteld op de dieren’, aldus Wakker Dier.
De actie valt binnen de langlopende campagne van Wakker Dier tegen de plofkip. Unilever, Struik, Domino’s Pizza, Wagner Pizza, Johma en supermarkt Deen gaven al eerder gehoor aan de campagne.
De gangbare vleeskip, de plofkip, groeit in zes weken van 50 gram naar 2,2 kilo. Door deze snelle groei lijden de dieren aan pijnlijke aandoeningen en ziektes. Daarbij leven ze op een veel te kleine ruimte samen met heel veel andere kippen, in dichte stallen.
‘Ontplof de bucket’ is bedacht en uitgewerkt door reclamebureau ‘De Reclamejongens’.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!