Het SP-Kamerlid wil weten waarom de Europese Unie en het ministerie van Landbouw meebetalen aan de commercial. 'De Europese Unie komt als sponsor prominent in beeld. Reclame maken mag, maar doe dat niet met ons belastinggeld.'
De EU heeft de Centrale Organisatie voor de Vleessector 2,8 miljoen euro gegeven voor de campagne. Het ministerie van Landbouw betaalt ook 2,8 miljoen euro mee aan de campagne. De SP heeft al eerder opheldering gevraagd over miljoenen EU-subsidies die waren verstrekt voor de promotie van bloemen en kip. Van Bommel: 'Steeds als het in een sector iets minder gaat, tast de EU in de buidel voor reclamecampagnes om de omzet omhoog te krikken. Ik zie geen reden waarom de EU met ons geld het eten van kalfsvlees moet promoten. De spotjes over kip werden nota bene uitgezonden toen de omzet al weer op het oude peil lag.'
Ook stichting Wakker Dier protesteert tegen de reclame met Geus. De stichting maakte een Top 12 van de meest misleidende producten en reclames. Geus en zijn pro-kalfsvlees-reclame staan bovenaan. 'Wat Geus je niet vertelt: vleeskalfjes komen niet buiten, worden direct bij de moeder weggehaald, gaan op lange veetransporten als ze enkele dagen oud zijn, en staan levenslang op roosters en betonvloeren… En hadden we je al verteld dat de kalfsvleesreclame wordt betaald met jouw belastingcenten? Alleen Rob Geus wordt er vrolijk van.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!