Kunstmatige Intelligentie en de toekomst van storytelling

AI gaat volgens de experts nooit de grote verhalenverteller vervangen, maar schept nieuwe kansen door de manier waarop we ze vertellen.

A.I. als toekomst van storytelling

SXSW is een week in de toekomst leven. Los van alle sessies zie je dit op straat. Dit jaar is hét vervoersmiddel niet meer Uber of Lyft, maar de elektrische steps waar je letterlijk over struikelt. Over 2 jaar is dit misschien ook in Nederlandse steden heel normaal.

Volg je sessies uit de ‘Intelligent Future’ track, dan krijg je een goed beeld waar het met de grote tech-ontwikkelingen heen gaat.

Je kunt tussen die individuele sessies ook trends en terugkerende thema’s vinden.  In 2011 was dat Virtual Reality, in 2014 Artificial Intelligence en in 2016 was dat Voice.

e-scooters
e-scooters van Lyft, nieuwe trend in mobiliteit

De trend dit jaar? Humans

Veel sessies gaan over de menselijke maat. In een tijdperk van schermen, kunstmatige intelligentie en robots wordt het menselijke aspect belangrijker. Zo wordt besproken hoe je een algoritme menselijker maakt door humor toe te voegen. Want machines en algoritmes lijken in sneltreinvaart meer en meer op mensen. 

Dit werpt ook serieuze vragen op. Wat is arbeid bijvoorbeeld straks nog waard wanneer over een paar jaar, na de simpele repetitieve taken, ook echte banen worden overgenomen door robots… Een lange termijn (ca 20 jaar) probleem waar geen enkele overheid nu serieus naar kijkt.

Wat betekent dit voor onze cultuur? Door de groei van AI wordt de productie van goederen en zelfs creatieve producten in hoog tempo opgevoerd. En worden ze perfect afgeleverd. Een foutloze wereld van overvloed, maar ook een wereld met minder karakter en diversiteit. 

Een kans voor de mens, zo lijkt het. Er blijft een rol voor de mens die in deze wereld ambachtelijke en daardoor zeldzame en dus gewilde producten ontwikkelt. “The human touch, especially when augmented by an AI system, will become especially valuable.” Men heeft het hier ook over ‘Artisanal AI’ het brengen van de menselijke maat in kunstmatige intelligentie.

Er is een strijd gaande volgens Katryna Dow, CEO van Meeco. We gaan een nieuwe fase in waarin het fysieke, biologische en digitale met elkaar fuseert. De vraag is of onze toekomstige maatschappij hier beter van wordt. We kunnen een digitale renaissance ingaan, maar tegelijk is de kans op een tijdperk met verlies van controle en vrijheden niet ondenkbaar. Zo wordt je in China al publiek geportretteerd als een soort crimineel als je niet netjes oversteekt. Een foto van jou en je naam wordt op een groot billboard vertoond.

Terug naar die human touch die zo hard nodig is om algoritmes beter te maken en tech in het algemeen beter te laten aansluiten. Er wordt hier veel over gesproken. De een noemt het ‘Human Design‘ in tech, de ander heeft het over de ‘HuMachine’. Same point.

Mensen vertrouwen mensen

In de talk ’The Future of Storytelling’ gaat het over de toenemende rol van kunstmatige intelligentie. Charlie Melcher denkt dat AI nooit goede menselijke storytellers gaat vervangen, maar dat het ons in staat gaat stellen om meer interactieve en persoonlijke verhalen te maken die we nu nog niet eens bedacht hebben. Dat biedt perspectief voor de creatieve industrie.

De mens staat dus nog even in centraal. Verhalen kunnen beter, rijker, persoonlijker worden. De manier waarop ze verteld worden interactiever.

Dit heeft ook zijn weerslag op mijn vak: influencer marketing.

Sowieso is de menselijke factor hierin belangrijk, mensen vertrouwen mensen. En influencers vertellen óók verhalen, via diverse kanalen en platformen. Hun eigen verhaal en natuurlijk dat van merken. Interessante gedachte dat ook deze verhalen interactiever en persoonlijker kunnen worden. Iets wat je vast terugziet in hogere engagement, bereik en meer fans voor de early adopters...

We staan nog aan het begin van deze ontwikkelingen. Maar de eerste hints van concrete toepassingen zijn er. Ik hoop er komende dagen een beter beeld van te kunnen krijgen, diverse visies bij elkaar te voegen. En weer terug in Nederland er wat mee te doen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie