Wakker Dier lanceert radiocampagne tegen 'sloopmelk'

Volgens de dierenwelzijnsorganisatie 'mogen we beter verwachten van A-merken'.

Wakker Dier begint maandag met een radiocampagne tegen zogeheten sloopmelk. In de spotjes stelt de dierenwelzijnsorganisatie dat populaire producten van zuivelfabrikanten FrieslandCampina, Danone en Arla Foods gemaakt worden van melk van koeien die zijn doorgefokt om meer melk te produceren dan goed voor ze is.

'Ook bekende producten zoals Campina halfvolle melk, Danoontje en Melkunie Breaker worden gemaakt met sloopmelk', zegt Leonie Vestering van Wakker Dier. De spotjes richten zich specifiek op deze producten. 'Je mag beter verwachten van deze A-merken.'

Slopend leven

Wakker Dier wil dat zuivelproducten minimaal voldoen aan de eisen van één ster van het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming of van Nederlands biologisch (EKO). Deze keurmerken leggen de nadruk op gezondere dieren die minder melk hoeven te geven en in betere omstandigheden leven. Volgens Wakker Dier heeft op dit moment minder dan tien procent van de zuivelproducten in de supermarkten een van deze keurmerken.

'De meeste melkkoeien leiden een slopend leven voor goedkope zuivel', zegt Vestering. 'Dat moet stoppen.'

Reactie Arla

Arla stelt dat 'dierenwelzijn en melkproductie hand in hand gaan' en dat de Arla-melkveehouders moeten voldoen aan de eisen van een kwaliteitsprogramma. De koeien moeten gezond zijn, voldoende leefruimte hebben en er mogen geen hormonen worden gebruikt om de melkproductie te verhogen.

Wakker Dier heeft drie verschillende radiospotjes gemaakt voor respectievelijk FrieslandCampina, Danone en Arla Foods. Bekijk hieronder een YouTube-video die een campagneuiting toont.

(Bron: ANP / Redactie Adformatie)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie