KFP, ofwel 'Kentucky Fried Plofkip', dat is de naamsverandering die KFC vanaf vandaag heeft gekregen van Wakker Dier. In de gelijknamige campagne wordt de fastfoodketen opgeroepen om te stoppen met plofkip (en consumenten indirect om KFC voorbij te lopen).
Het is niet de eerste keer dat Kentucky Fried Chicken door Wakker Dier wordt aangepakt. In 2012 riep het al op tot een boycot van KFC, totdat de fastfoodketen overstapt op kip met een Beter Leven-ster. In 2015 werd de 'Liegebeest van het Jaar' door Wakker Dier toegekend aan KFC. De 'plofkipdealer' was destijds not amused over de award. Het beriep zich op het feit dat KFC de wettelijk voorgeschreven EU-richtlijnen in acht neemt.
Plofkipjes, spaar ze allemaal
Het is wel de eerste keer dat Wakker Dier een speciale anti-Kentucky Fried Chicken-commercial uitbrengt. Eerder werd wel McDonald's het vuur aan de schenen gelegd in de campagne 'Plofkipjes, spaar ze allemaal' (2016). (McDonald's ontweek in een reactie destijds het onderwerp 'dierenleed' 'door erop te wijzen dat McDonald's 'de hoogste kwaliteitsnormen hanteert, waarbij voedselveiligheid niet ter discussie staat'.)
Campagneleider van Wakker Dier, Anne Hilhorst, motiveert de keuze voor actie voeren tegen KFC als volgt: 'De keten was altijd een kleine speler in vergelijking met McDonald’s, maar is de laatste paar jaar aan een opmars begonnen. Bovendien is KFC alias KFP een van de laatste grote bedrijven die nog plofkip serveert.'
Grote hoeveelheden, lage prijzen
De reclamecampagne van Wakker Dier is bedoeld als parodie op de commercials van KFC, waarin de fastfoodgigant zijn klanten met beelden van knapperige sla en krokante kip verleidt tot de ‘real deal’. Maar Hilhorst zegt dat er er weinig ‘real’ is aan de krokante kip van KFC. 'KFC verkoopt gepaneerde plofkip, in grote hoeveelheden en tegen heel lage prijzen. Veel dierenleed dus.'
Ik hou van plof kip eten